30 juni 2018

Extra pakket afhaalpunten in buurten en wijken

Het bestellen van pakketten via internet maakt een flinke groei door. Dit is zeker voor winkeliers lang niet altijd even wenselijk, omdat het leidt tot derving van inkomsten. Daarnaast leidt het tot een vermindering van het aantal winkels, hetgeen de aantrekkelijkheid van een centrum veelal niet ten goede komt. Toch is het een ontwikkeling die door zal gaan. Pakketbezorgers willen zelfs steeds meer toe naar aflevering van pakketten bij ophaalpunten, want de bezorging aan huis is relatief duur. Niet alle pakketten kunnen direct worden bezorgd, want bewoners zijn lang niet altijd thuis. Volgens berichtgeving van de NOS (22 mei jl.) zijn pakketdiensten naarstig op zoek naar particuliere afhaalpunten in de wijk.

Dit zijn vaste punten in de wijk waar pakketjes afgeleverd worden door pakketdiensten en mensen hun pakketten op kunnen halen. Ook worden daar pakketten afgeleverd indien de geadresseerde niet aanwezig is.

Mogelijk liggen hier kansen voor de gemeente Gennep om deze afhaalpunten te vestigen binnen gemeenschapshuizen, buurthuizen of huiskamers in de verschillende kernen en wijken.

Het mes kan zo aan twee kanten snijden. Enerzijds krijgen gemeenschapshuizen een extra invulling/functie en anderzijds genereren ze daarmee ook nog beperkte inkomsten.

Het doel is uiteindelijk het vergroten van de leefbaarheid in de wijk.

Verder natuurlijk ook niet onbelangrijk kunnen mensen daardoor nog sneller beschikken over hun pakketten.

Het CDA Gennep heeft het college van burgemeester en wethouders daarom verzocht om te onderzoeken of het mogelijk is om extra pakket afhaalpunten te realiseren in gemeenschapshuizen, buurthuizen of huiskamers.