10 mei 2017

Kans voor uitbreiding werkgelegenheid in Milsbeek gaat voorbij'

Het CDA in Gennep betreurt het dat de Nederlandse Radiotorenfabriek (NRF) haar bedrijfsactiviteiten bij de Emons Group in Milsbeek niet verder uitbreidt. Door uitbreiding van het warehouse zou het aantal arbeidsplaatsen volgens Emons met 45 à 50 toenemen.  Dit zou volgens het CDA fractie goed zijn voor de gemeente Gennep en de regio.

Het CDA in Gennep heeft werkgelegenheid en uitbreiding van economische activiteiten hoog in het vaandel staan. Bedrijven die groeiambitie hebben moeten gefaciliteerd worden. Volgens Emons is zij te lang tegengewerkt door het college van burgemeester en wethouders, waardoor NRF gekozen heeft voor nieuwbouw in het Franse Pas de Calais. Dat is duidelijk anders dan hetgeen door het college in een brief aan de gemeenteraad is gesteld.  Daarin stelt het college namelijk dat er ‘vanwege herschikking op andere locaties, NRF toch geen behoefte heeft aan uitbreiding bij Emons’.

Het college had  er vanaf het begin veel meer aan moeten doen om de werkgelegenheid voor Gennep te behouden. Temeer, omdat NRF ook nog eens een bedrijf is dat hoogwaardige technische producten produceert. Helaas werd de gemeenteraad pas in de zomer van 2016 duidelijk dat er al geruime tijd tussen het college en Emons werd gesproken over de geplande uitbreiding van NRF. Insteek daarbij was om (een deel van de) operationele transportactiviteiten af te mogen wikkelen op de Longstayparking (LSP), zonder dat daarvoor de oprichting van bebouwing noodzakelijk is. Daaraan werd door het college geen medewerking verleend.

Het CDA Gennep heeft in september jl. alsnog het initiatief genomen voor het indienen van een motie met als doel te komen tot uitbreiding van de werkgelegenheid in Milsbeek. Naar nu blijkt kwam de motie die samen met SP en VVD werd ingediend helaas te laat.