21 februari 2017

"Elzendaalcollege is superschool. CDA-Gennep trakteert op vlaai."

Toespraak Twan Reintjes voor lerarenkorps Elzendaal Gennep

21 februari 2017

Iedereen bedankt dat ik hier even in mag breken in jullie studiemiddag.

Ik vindt het mooi om hier als oud-leerling van toen nog het Hezelandcollege en nu al fractievoorzitter van het CDA in Gennep voor u te mogen staan.

Want waarom sta ik hier?

Het blad Elsevier houdt jaarlijks een onderzoek onder de bijna 2.500 middelbare scholen in Nederland en hieruit is gebleken dat het Elzendaalcollege in Gennep en Boxmeer tot de beste 45 scholen van Nederland behoort, volgens het onderzoek zelfs in de categorie “superschool”. Het gaat hier in Gennep om VMBO-kader en in Boxmeer om de havo. Daarnaast blijkt dat ook de andere onderwijsrichtingen van het Elzendaalcollege  in het onderzoek ruim boven het landelijke gemiddelde scoren. Dit is iets om oprecht trots op te zijn en dat zijn wij als CDA in Gennep. Wij vragen u om dat zelf ook flink uit te dragen.

Superscholen: scholen met de minste zittenblijvers en de beste onderwijsresultaten. Dat is toch wat kinderen en zeker ook hun ouders willen horen bij het maken van een schoolkeuze.

Als de onderwijsresultaten goed zijn en je als school weinig zittenblijvers hebt, dan betekent dat voor mij dat het onderwijs hier op de school goed in elkaar steekt. Het is dus niets van vragen en aan papierenvoorwaarden voldoen, maar gewoonweg tonen dat het zo is.

Het CDA in Gennep is trots op het predicaat dat jullie als school behaald hebben. En ik zeg hierbij heel nadrukkelijk ‘jullie’, omdat jullie er gezamenlijk als team voor zorgen dat kinderen hier op zo’n goede wijze onderwijs krijgen. Jullie allemaal hebben een prestatie geleverd voor een goed, prettig en veilig leer- en leefklimaat op deze school.

Wij zien het predicaat superschool ook als een visitekaartje en een cadeau voor ons als gemeente. In de gemeente Gennep staat een superschool! Dat is goed voor onze jeugd en dus voor onze toekomst. Laten we er met z’n allen onze best voor doen om dat zo hier in Gennep te houden.

Er zijn slechts 45 middelbare scholen in Nederland die dit predicaat hebben gekregen. En als ik naar dat lijstje kijk dan worden 18 van de 45 opleidingen in Brabant en Limburg gegeven. Daarmee doet het zuiden het duidelijk beter dan de randstad. Daar mogen we ook best voor uitkomen.