17 december 2021

Ventilatie (basis)scholen

Graag willen wij gebruik maken van de mogelijkheid om vragen te stellen over de ventilatie op de (basis)scholen in onze gemeente. Nu de Coronapandemie voortduurt is dit wat het CDA betreft een punt dat aandacht verdient. Naar wij begrepen hebben heeft er in oktober 2020 een onderzoek plaatsgevonden rondom de ventilatie(systemen) op de (basis)scholen in onze gemeente. Het onderzoek is in samenspraak met onder meer Stichting Lijn83 uitgevoerd.
Daaruit is naar voren gekomen dat de ventilatie op vier basisscholen in onze gemeente niet op orde blijkt te zijn. Er is sprake van een te hoog CO2 gehalte, waardoor het binnenklimaat van de scholen niet goed is. Het betreft de navolgende basisscholen:
-    De Brink (Ottersum)
-    De Drie Vijvers (Milsbeek)
-    De Ratel (Gennep-Zuid)
-    De Vonder (Ven-Zelderheide)
De problemen met de ventilatie op basisschool de Heggerank (Heijen) zijn door de school zelf oplosbaar.

Nu de Coronapandemie voortduurt vinden wij dat het niet op orde zijn van de ventilatiesystemen op de (basis)scholen niet langer voort kan duren. Als CDA pleiten we voor een aanpak van het ventilatieprobleem in het belang van leerlingen en leraren. Ook de gemeente heeft daarin  verantwoordelijkheid te nemen.
Tot en met eind januari 2022 loopt er een subsidieregeling (Suvis), waarmee het Rijk 30% van de benodigde kosten voor haar rekening wil nemen voor wat betreft de te nemen maatregelen ter verbetering van het binnenklimaat van scholen.

Graag zouden wij zien dat het college samen met Stichting Lijn83 op korte termijn gaat inventariseren en in beeld brengt wat noodzakelijk is om de klimaatsystemen op orde te brengen.
Daarom hebben wij de volgende vragen aan het college:
1.    Is het juist dat de ventilatiesystemen van bovengenoemde scholen niet op orde zijn?
2.    Zo ja, is het college bereid om in overleg te treden met stichting Lijn83 en samen in beeld te brengen wat benodigd is om op korte termijn te komen tot een oplossing voor het ventilatieprobleem en afspraken te maken over de verdeling van kosten?
3.    Mocht het ventilatieprobleem op korte termijn niet middels een structurele oplossing op te lossen zijn, is het college dan bereid om samen met stichting Lijn 83 te zoeken naar een tijdelijke oplossing?
4.    Kan het college aangeven of het ventilatieprobleem ook speelt op het Elzendaalcollege?
5.    Is het college bereid om te bezien of gebruik gemaakt kan worden van de subsidieregeling Suvin van het Rijk ter dekking van een deel van de kosten?