08 februari 2018

Voert de gemeente Gennep het juiste woningbouwbeleid?

De CDA fractie maakt zich zorgen over de woningbehoefte van jong en oud in de gemeente Gennep en de daaraan gekoppelde beschikbaarheid van woningen. Vandaar dat raadslid Jacques van Bergen daarover schriftelijke vragen heeft gesteld aan het college van burgemeester en wethouders.

De gemeente Gennep is maatschappelijke sterk georiënteerd op het Land van Cuijk en Nijmegen. Dit heeft te maken met de geografische ligging van de gemeente.  De gemeente Gennep is gelegen in een uiterst smal stukje Limburg.

Het CDA constateert dat er in de gemeenten in het Land van Cuijk nog volop woningen gebouwd worden. Zeker ook (goedkope) sociale huurwoningen, omdat er sprake is van concrete behoefte.

In de gemeente Gennep worden er op dit moment niet of nauwelijks (sociale) huurwoningen gebouwd. Dat vindt de CDA fractie vreemd. De gemeente Gennep ligt immers volgens de NVM (Nederlandse Vereniging van Makelaars) in hetzelfde oriëntatiegebied als de gemeenten in het Land van Cuijk. Het NVM heeft de gemeente Gennep namelijk ingedeeld bij Noordoost Brabant (= Bergen en Gennep samen met het Land van Cuijk). Het mag niet zo zijn dat inwoners uit de gemeente Gennep wegtrekken, omdat hier onvoldoende woningen beschikbaar zijn. Vandaar het CDA inzage wenst in de verhuisbewegingen in 2017.

Voert de gemeente Gennep een ander woningbouwbeleid dan de andere gemeenten die in hetzelfde gebied van de maatschappelijke oriëntatie liggen? Het CDA  wil weten hoe het op dit moment zit met de woningbehoefte en de beschikbaarheid van huur- en koopwoningen. Dit naar aanleiding van het recent uitgevoerde marktonderzoek van de NVM en vragen die er van inwoners komen.

Wat het CDA betreft dient ingezet te worden op versnelde woningbouw in alle kernen. Stilstand is achteruitgang volgens Jacques van Bergen.