
02 juli 2025
02 juli 2025 1 minuten lezen
De fractie maakt zich al jaren hard voor een betere verkeersveiligheid in Hilversum. Oud-raadslid en huidig bestuursvoorzitter Evert-Jan Kruiswijk is jarenlang scherp voorvechter geweest binnen de raad van additionele middelen en inzet om dit te verbeteren.
Wij constateren echter sinds deze inzet een afnemend gevoel van verkeersveiligheid en betreuren dit. De fractie is van mening dat een groter gevoel van verkeersveiligheid een bijdrage kan leveren aan fietsbereidheid en daarmee algemene doorstroming en bereikbaarheid van Hilversum. Opvallend is dat de verkeersveiligheid niet enkel afneemt bij al langdurig gevaarlijke situaties (de kleine Drift, de Emmastraat, de rotonde op de Diependaalse laan en Laapersveld), maar ook bij nieuwe opleveringen minder veiligheid ontstaat in plaats van meer veiligheid (zoals bij de Gijsbrecht, de kleine spoorbomen of de stationsstraat).
De huidige fractie borduurt daarom verder op het eerdere pionierswerk en bevraagt het college op vier fundamentele zaken:
1) Is de huidige weginrichting nog passend bij recente ontwikkelingen, zoals fatbikes of ander snel fietsverkeer. Zijn huidige veiligheidsmaatregelen nog passend?
2) In welke mate neemt het college gedrag van weggebruikers mee bij de (her)inrichting bij wegen. De fractie constateert dat weggebruikers op bijvoorbeeld de vernieuwde Gijsbrecht of de kleine spoorbomen zich niet aan de nieuwe regels houden waardoor gevaarlijke situaties ontstaan.
3) Heeft het college voldoende middelen om in te zetten op handhaving en verbetering van verkeerssituatie wanneer de veiligheid in het geding is?
4) Op welke wijze houdt het college rekening met toenemende aggressie in het verkeer en de rol die verkeersopstoppingen en omleidingen hierbij spelen?
02 juli 2025
18 juni 2025
14 juni 2025