07 maart 2022

CDA op bezoek bij Stenendijk en Molen de Zwaluw

Het CDA was afgelopen week samen met de CDA fractie van het Waterschap op werkbezoek bij de Stenendijk in Hasselt. Onder begeleiding van waterschap bestuurder Breun Breunissen en projectleider Marjan Vervoort werden de CDA’ers meegenomen in het proces rondom de renovatie en versterking van de oude zeekering.

“Als je het weidse land aan de overkant van het Zwarte Water ziet, denk je niet direct aan een dijk die de zee moet tegen houden, maar het is weldegelijk een dijk die de zee vroeger tegen moest houden”, aldus Vervoort.Het rijksmonument van 1,1 km houd bij hoog water in het Zwarte Water ook nu de voeten van de Hasselters droog. Al is het noodzakelijk om de dijk te versterken: “De dijk moet klaar zijn voor de klimaatverwachtingen voor de komende 100 jaar. Met het inbrengen van een damwand midden in de dijk kunnen we weer 100 jaar vooruit”, is de verwachting van Vervoort.

De dijk is opgebouwd uit 80 verschillende stukjes muur. Dat laat goed zien dat vroeger verschillende eigenaren verantwoordelijk waren voor hun eigen stukje muur. Vanuit de zaal werd gevraagd of het ook duidelijk is wie die eigenaren waren. “Dat is niet precies bekend, maar er zijn Hasselters bezig geweest met het uitzoeken van die vraag”, aldus Vervoort.

Dit jaar zullen de meeste werkzaamheden aan de dijk worden uitgevoerd. Het plaatsen van de damwand zal met een trilligsarme, elektrische installatie worden uitgevoerd. “Daarmee beperken we de overlast voor de woningen aan de dijk en wordt het ook schoon uitgevoerd. Het Natura 2000 gebied verplicht ons om dat zorgvuldig te doen”.

De middag werd afgesloten met een rondleiding door Molen de Zwaluw gepresenteerd door Molenaar Evert van der Steege, tevens kandidaat op de CDA-kieslijst. “Als de molen draait, dan komen er zo 10-20 bezoekers langs. Veel toeristen op de fiets die graag even een kijkje komen nemen. Altijd een goed moment om meer te vertellen over de historie van de molen en de historie van Hasselt”, aldus Van der Steege. Of hij zich tijdens de stormen de afgelopen weken zorgen heeft gemaakt over de molen was hij duidelijk: “Nee, als we ons goed voorbereiden, dan kan de molen het prima aan. Als we ‘de kop goed in de wind zetten’, dan is zo’n storm geen probleem. Ik lig daar niet wakker van”, aldus van der Steege.

Bij beide projecten kwamen enkele aandachtspunten voor de toekomstige CDA fractie aan de orde, welke meegenomen zullen worden. Waaronder de verkeersveiligheid op en rond de dijk en mogelijke toekomstige bebouwing die van invloed is op de werking van de molen. “Dat nemen we mee”, aldus lijsttrekker Rudi van Zandwijk.