14 juli 2020

Kunstgras sportparken Hasselt en Zwartsluis komt niet uit lokale fabrieken

De voetballers van DESZ en Olympia'28 gaan spelen op Belgisch kunstgras. Want niet de bekende leveranciers uit de eigen gemeente Zwartewaterland, maar een Belgische firma gaat de nieuwe kunstgrasvelden op de sportparken in Hasselt en Zwartsluis leveren. Dat heeft geleid tot grote verbazing bij de raadsfractie van het CDA, dat hierover schriftelijke vragen heeft gesteld aan het college. Raadslid Rudi van Zandwijk wil van het college een toelichting op het gevoerde proces dat tot de opdracht aan onze zuiderburen heeft geleid.

Aanbesteding

Hij wil onder meer weten of er sprake is geweest van een meest gangbare of een alternatieve aanbestedingsprocedure, nationaal of Europees. ,,Hebben er lokale ondernemingen geparticipeerd in de aanbesteding en welke afwegingen hebben een rol gespeeld bij het uiteindelijk niet gunnen van de opdracht aan lokale ondernemers’’, vraagt Van Zandwijk aan het college.

Het CDA-raadslid stelt dat dit ‘uiterst teleurstellend is’ aangezien er een grote bedrijvigheid in tapijt en kunstgras is in Zwartewaterland is en daarbij Tapijtcluster Genemuiden-Hasselt is aangemerkt als Topwerklocatie. Onlangs nog werden de zes banen op het tenniscomplex in Hasselt voorzien van kunstgras uit de fabriek van Condor Grass.

Tekst: Cor van Dalen