18 oktober 2017

Raadscolumn CDA: 'Trots vooruitkijken'

Trots vooruitkijken

Dat Zwartewaterlanders zich sterk maken voor onze gemeente is een feit. Er is in de afgelopen jaren veel van iedereen gevraagd. De raad heeft vervelende maatregelen moeten nemen die niet met gejuich zijn ontvangen. Denk aan de bezuinigingen en de verhoging van belastingen.

Het CDA staat voor het in stand houden van de drie zwembaden, voor in elke kern een bibliotheek, een veilige leefomgeving en een samenleving welke openstaat voor iedereen. Zelfs met de financiële ruimte die de gemeente nu heeft zal er nog steeds een beroep worden gedaan op iedereen om dit mogelijk te maken. Het CDA is trots op de vele vrijwilligers die zich inzetten om de  voorzieningen die onze gemeente rijk is te behouden. Mede dankzij hen kunnen we de bibliotheken en zwembaden openhouden en zijn de sportverenigingen springlevend.

Met de hulp van mensen die zich inzetten voor ’t Olde Staduus in Genemuiden, Sluuspoort in Zwartsluis, De Driester in Kamperzeedijk en het TIP-team in het Oude Stadhuis in Hasselt hebben we in elke kern een gemeenschappelijk centrum.

Ondanks de bezuinigingen gaan evenementen door. Denk aan Hassailt, Genemusiment, Sleepbootdagen, Zwartsluis onder Zeil maar ook de festiviteiten rondom Koningsdag. Zonder de belangeloze inzet van velen, inwoners en ondernemers, zou dit niet mogelijk zijn.

De professionals maar zeker ook de vrijwilligers zorgen dat De Schans, De Meente en de Hazelaar, een thuis zijn voor onze ouderen die niet langer zelfstandig kunnen wonen.

Binnen het sociale domein zijn de kerken van grote waarde. Zij vervullen een zinvolle rol en een brugfunctie in het kader van o.a. de WMO. Ook hier zijn vrijwilligers van groot belang.

Dat Zwartewatelanders betrokken inwoners zijn blijkt uit het meepraten met de politiek. Het CDA heeft in de afgelopen periode bijeenkomsten in de kernen georganiseerd. Brainstormsessies met ondernemers worden goed bezocht en zeer nuttig ervaren door de fractie. De inloopavond over verkeersveiligheid heeft ons geholpen een inventarisatie te maken over knelpunten. Het CDA heeft deze informatie aangeboden aan het college.

Het netwerk van het CDA, onze ogen en oren in de maatschappij, maakt het mogelijk om snel informatie in te winnen om ons werk goed te kunnen doen.

Voor de toekomst zal geïnvesteerd moeten worden om nog meer jongeren te betrekken omdat vrijwilligers onbetaalbaar zijn.

Samen maken we van Zwartewaterland een gemeente waar we trots op vooruitkijken.

Margreet Bosma-van Wieren

Fractievoorzitter CDA