13 juni 2022

Inbreng CDA bij Algemene Beschouwingen

In de Statenvergadering van woensdag 8 juni stond onder andere het Statenvoorstel Kadernota 2023-2026 op de agenda. Naar aanleiding hiervan werden er Algemene Beschouwingen gehouden door de Staten. CDA-fractievoorzitter Chris Westerlaken heeft in zijn inbreng onder andere aandacht gevraagd voor de stikstofdiscussie. Als de plannen van de minister doorgaan betekent dit dat de hele economie van het landelijk gebied geraakt wordt en er grote problemen komen voor de werkgelegenheid. Dit raakt niet alleen de boeren, maar hele gemeenschappen in het landelijk gebied. Hier werkt het CDA niet aan mee. Op deze manier wordt er namelijk niet gewerkt aan het oplossen van het stikstofprobleem.

Daarnaast stond hij ook stil bij de mobiliteitsproblematiek. Enkele punten die wat het CDA betreft meer aandacht verdienen zijn de veiligheid van tramwegovergangen en veilige routes van en naar scholen en OV-knelpunten. Regelmatig komen nog ongelukken voor met trams. Opvallend is dat dit binnen de grenzen van IJsselstein nagenoeg niet voorkomt. Dat is eenvoudig uit leggen. Alle overgangen in IJsselstein hebben automatische overwegbomen. Het CDA komt bij de vaststelling van de Kadernota met een motie die het college opdraagt alle tramwegovergangen te voorzien van dergelijke beveiliging.

De vraag om aandeelhouder te worden van Stedin kan het CDA positief beantwoorden. Wel stellen we voor dat de provincie ook Stedin actief ondersteunt bij het werven van aandeelhouders onder de Utrechtse gemeenten. Naast de aankoop van aandelen Stedin denkt de CDA-fractie dat ook een eigen rol is weggelegd voor de provincie om de infrastructuurproblemen op te lossen. De CDA-fractie zal daartoe een motie indienen die de provincie opdraagt te onderzoeken of buurtbatterijen een oplossing kunnen zijn en om hier beleid op te maken.

Lees hier de hele inbreng.