18 februari 2017

Onderwijsvisie

Onderwijsvisie aangenomen

Het CDA kon op 9 februari van harte instemmen met de Onderwijsvisie. Kern van deze visie is: het beste uit kinderen en jongeren halen om ze voor te bereiden op deelname aan de samenleving en de arbeidsmarkt. De visie is niet een uitgebreid document maar beschrijft kort en bondig de belangrijkste thema’s voor de komende jaren. Elk van deze onderwerpen zal binnenkort op de agenda van de raad komen als er meer concrete plannen zijn zoals het Integraal Huisvestigingsplan of het Onderwijskansenbeleid

Voor het CDA is de onderwijsvrijheid erg belangrijk. Onderwijs wordt op de scholen gegeven door docenten en niet door de gemeente. Deze visie gaat daar echter ook van uit en schoolbesturen kunnen zich goed vinden in de visie.

Belangrijk is dat er goed en voor iedereen toegankelijk onderwijs kan worden aangeboden. Daarom kan het CDA zich goed vinden in de pogingen van het college om thuisnabij onderwijs te realiseren. Kinderen moeten zo veel mogelijk dichtbij naar school kunnen. Soms is dat lastig vanwege de wens van ouders voor een bepaalde school, maar het is de moeite waard te proberen dat alle kinderen in Soest naar school kunnen als dat gewenst is.

Peter Lucas