10 maart 2017

Raad laat Dorpsstreek onderzoeken als plek voor sporthal

Mede door de bezwaren die naar boven kwamen op de enerverende avond in het Orlandogebouw op woensdag 22 februari met buurtbewoners, raad en wethouders Pijnenborg en Van Berkel, heeft de gemeenteraad tijdens de opiniërende raad donderdag 23 februari besloten het huidige locatievoorstel voor een sporthal van tafel te halen. Het CDA stemde hier van harte mee in.

Het CDA had bij het besluit in juni 2016 over de business case voor de sporthal Orlando al aangeven dat het belangrijk is om omwonenden te betrekken.

Op 15 november 2016 is een inloopavond geweest met veel deskundigen op verschillende gebieden om de inwoners te informeren.

Later is een nieuwsbrief gestuurd met antwoorden op de vele vragen. Wethouder Pijnenborg wijst daarin op de verschillende meningen van de omwonenden en heeft gefocust op de zaken waar veel instemming over was. Met name parkeerproblemen.

In de wijk leven veel vragen naar de verkeersveiligheid, verkeersdruk en de huidige bus-route waar de provincie en Syntus niet van wil afwijken.

Ook het CDA heeft hier vragen over.

Het bleek al snel dat de raad ook de hoek Dorpsstreek/ Koningsweg wil onderzoeken. Deze plek is vaker ter sprake gekomen bij de omwonenden en is goed te bereiken voor de basisscholen in de omgeving. Voor het CDA een belangrijk punt.

Sommige partijen wilden Beukendal er weer bij betrekken, maar een meerderheid vond het onverstandig de hele locatie-discussie weer over te doen.

Het college zal nu voor de locatie Dorpsstreek een vergelijkbaar onderzoek uitvoeren (stedenbouwkundig en financieel). Zo kan een goede vergelijking worden gemaakt. Voor de plek Orlando wordt ook gekeken naar een invulling. In totaal moet er plaats zijn voor de sporthal, parkeren, de skatebaan, groen, het sportveld en woningen voor de doelgroep senioren.

Op 23 maart wordt verder gesproken. Pas in april zal over het onderzoeksvoorstel een besluit worden genomen. Verdere planning is nog niet bekend.

Het CDA is blij dat geluisterd is naar bezwaren uit de buurt en dat nu eerst gekeken wordt naar de mogelijkheden van en draagvlak in de buurt voor een andere plek.

Namens de Fractie,

Peter Lucas