21 juni 2011

Bijdrage CDA Deurne in bezuinigingsdebat

Bezuinigingsmaatregelen 2011, een flinke klus te klaren.

In de begrotingsbeschouwing 2011 heeft het CDA Deurne duidelijk te kennen gegeven dat we er niet zijn en dat er nog een flinke bezuinigingsslag gemaakt moet worden.

We hebben toen duidelijk gepleit dat er meer bezuinigd zou moeten worden dan er toen werd gedaan. Een jaar eerder in de begrotingsbeschouwing 2010 hebben we dat ook al aangegeven. We hebben toen al expliciet genoemd dat er zowiezo 10% bezuinigd moest worden i.p.v. op dat moment 1%. Dat heeft mede geleid tot de ingediende motie waarmee u toen aan de slag bent gegaan voor het begrotingsjaar 2011. Door de afgelopen jaren slechts de kaasschaaf te gebruiken in combinatie met de tegenwind vanuit het Rijk en de resultaten uit het onderzoek van Fakton naar de grondexploitatie moeten we nu rigoureus snijden.

Het CDA ondersteunt de nu gevormde visie van het college dat er flink bezuinigd moet worden. Nu de noodzakelijke maatregelen nemen, zodat vandaaruit weer gebouwd kan worden. Goed rentmeesterschap betekent niet de zaken voor je uit schuiven naar toekomstige generaties maar nu oplossen. Deze bezuinigingsronde moet er ook voor zorgen dat de gemeente Deurne financieel weer gezonder wordt.

Wij onderstrepen dat de overheid niet voor alle zaken de hoeder kan zijn. De 6 uitgangspunten die het college heeft geformuleerd (op blz. 9) spreken ons zeer aan! In de visie geeft het college aan dat de voorgaande 2 bezuinigingsrondes voornamelijk gericht waren op efficiency, hetzelfde doen met minder mensen. In deze ronde worden er vele taken af gestoten en het voorstel is dit te blijven doen met nagenoeg dezelfde mensen. Er is nu een calculatie gemaakt gekoppeld aan de wegbezuinigde taken. Wij denken echter, dat dit wel voorzichtig is ingevuld. Een voorbeeld: het complete voorgestelde bezuinigingspakket vrije tijd zou slechts 0,26 FTE bezuiniging opleveren. Daarnaast zullen in de toekomst de taken in het grondbedrijf aanzienlijk minder worden wat in onze ogen betekent dat daar nog ruimte komt in te bezuinigen FTE’s.

Voor het CDA is de jeugd zeer belangrijk. Het is onze toekomst en daar moeten we in blijven investeren. Niet bezuinigen op jeugd was daarom ook in de voorgaande bezuinigingsrondes een belangrijk uitgangspunt. Wij zien dit niet als exploitaties subsidiëren maar de toegankelijkheid naar sport, jongerenwerk (zoals bijvoorbeeld scouting) en muziekbeoefening voor jeugdleden in gezinnen laagdrempelig houden. Dit komt helemaal naar voren in de motie die de gezamenlijke coalitiepartijen zullen indien op de raadsvergadering van 29 juni a.s.

De bezuiniging op het SWD komt natuurlijk als een flinke klap. Het college heeft het productaanbod bestudeerd en op basis daarvan een doordachte driedeling voorgesteld die we kunnen ondersteunen. Ook wij vragen ons bij verschillende taken af of die wel in het takenpakket behoren. Voor het CDA is het duidelijk dat het niet de bedoeling is dat de bibliotheek, de wieger, RICK en de Wiemel morgen allemaal sluiten. Maar het is ook duidelijk dat het anders moet en met een duidelijk lager kostenplaatje. Ook dit is in de motie helder verwoord. We verwachten hierin creativiteit van zowel de stichtingen als het college.  Voor de Wieger geldt in ieder geval dat het gebouw onderhouden moet worden en dat goed gekeken moet worden hoe om te gaan met de bestaande kunstcollectie: veilen, kunstuitleen enz.

In relatie tot hetgeen ik zojuist heb verwoord wil ik ook kenbaar maken dat er organisaties zijn die zeer constructief meedenken hoe deze uitdaging aan te gaan en ik wil specifiek de Ossenbeemd hier als voorbeeld noemen met hun brief aan de raad waarbij ze de uitdaging aan gaan met het resterend bedrag dat onder de noemer niet bezuinigen is opgenomen.

Wat betreft het busvervoer voor de Willibrordusschool zien we deze post meer als het missen van de benodigde infrastructuur in de vorm van een gymzaal. Daarom vinden we deze bezuiniging niet passen op basis van de gestelde uitgangspunten. Voor onze fractie is het belangrijk dat met name de jongste groepen in de wintermaanden, veilig bij een gymvoorziening terecht komen. Het aanpassen van het beleidstuk met oprekking van de afstand lijkt ons niet de oplossing. Deze zal meer integraal met de diverse scholen in deze omgeving bekeken moeten worden.

Het onderwerp peuterspeelzaalwerk vinden we lastig gezien de ondoorzichtige samenhang met enerzijds landelijk regelgeving waarin vastligt wie in aanmerking komt voor de kinderopvangregeling en de wettelijke verplichtingen die volgen uit het Voor- en Vroegschoolse Educatie regeling. Wij verwachten dat de wethouder dit inhoudelijk goed bespreekt en de resultaten daarvan in de begroting 2012 uitwerkt.

Publicatie in Weekblad voor Deurne moeten we voorlopig nog behouden. Uitgangspunt digitaal is prima echter hier wordt te snel voorbij gegaan aan een hele grote groep ouderen die eerder digibeet zijn dan wij wellicht denken en of hopen. In de vergrijzende samenstelling van de burgers denken wij dat deze communicatiewijze de komende 5 jaar nog zeker nodig blijft.

In totaal komen wij op een bedrag van 370.000 euro aan bezuinigingen die wij niet ondersteunen. Daarnaast vinden wij zoals ook aangegeven in de begrotingsbeschouwing van 2011 in oktober 2010 dat we geen nieuwe projecten voorlopig opstarten maar wel bestaande zorgvuldig willen afronden. Daarbij noemen we even twee specifieke projecten:

De zuidelijke omlegging niet vertragen want bestaande regelgeving zorgt al voor voldoende vertraging. Het mee schuiven van de financiële behoefte in de jaarbegrotingen met de ontstane vertraging vinden we prima.   Wat betreft het plan Koolhof vinden wij dat de school Brigantijn echt zwaar onder de maat is. Met de ruimte die er ontstaat in andere scholen door teruglopende kinder aantallen lijkt ons dat hiervoor een oplossing voor handen is.

Het CDA Deurne geeft het college mee om de bovengenoemde 370.000 euro die ons inziens dus niet bezuinigd moeten worden als volgt financieel op te vangen:

Extra taakstelling bezuiniging vanaf 2013 met 5 FTE.  Dit levert een bedrag van 275.000 euro. Daarnaast willen wij een taakstellende bezuiniging van 40.000 euro op ICT uitgaven omdat na herhaaldelijk oproepen hier nog steeds niet op ingesprongen is. Digitaliseren Raad, Er wordt gigantisch veel papier gedrukt en rondgebracht. Dit moet absoluut goedkoper kunnen. Het bezuinigingsbedrag vernemen we graag En daarnaast hadden we begrepen dat het totale pakket groter was dan de 3,7 miljoen en er dus nog ruimte was voor keuzes. Die hebben wij aangegen.

Afsluitend: Met de door ons voorgestelde aanpak wordt de 3,7 miljoen gerealiseerd die ook hard nodig is om de gemeente Deurne weer financieel gezond te maken. Tevens hebben we de bezuinigingen ook daadwerkelijk getoetst aan de 6 uitgangspunten. En dat leidt voor ons met name in het blijven investeren in de jeugd in Deurne en haar kerkdorpen. En dus investeren in de toekomst!

Leo Cuijpers, Fractievoorzitter