14 juni 2011

Bijdrage discussie over de grondexploitatie

Onderzoek Fakton naar de Grondexploitatie (extra ingelaste commissievergadaring 14 juni 2011)

In de afgelopen jaren is vanuit verschillende fracties geuit meer inzicht te krijgen in de majeure projecten. Ook als CDA fractie hebben we hierop gehamerd. In de algemene beschouwingen voor 2009 zei op 11 november 2008 onze toenmalige fractievoorzitter Iwan Gijsbers het volgende:

“In dit kader willen wij ervoor pleiten dat de financiële voortgang van grote projecten vaker en sneller met de raad besproken worden zodat tijdig bijgestuurd kan worden indien nodig. Wat ons betreft mag dit een vast agendapunt zijn in de financiële commissie.

Daarom is het goed dat wethouder Kerkers, toen hij grondzaken in zijn portefeuille kreeg, het presidium voorlegde een onderzoek uit te laten voeren door een gekwalificeerd bureau om een beter inzicht te verkrijgen. We hebben de uitkomst inmiddels via het onderzoeksrapport allen mogen vernemen. Het resultaat is in plaats van een positief vooruitzicht van 15 miljoen een negatief vooruitzicht van 26 miljoen euro. Er werd rekening gehouden met een negatief resultaat uit de spoorzone van 6 miljoen wat betekent dat we dus voor 20 miljoen moeten reserveren. Dit kost ons structureel 850.000 euro voor voorzieningn verlieslatende exploitaties en 700.000 euro aan uren medewerkers die werden gefinancieerd uit de grondexploitatie van de in totaal 3,7 miljoen bezuinigingen waar we volgende week over zullen spreken.

De vraag is: hadden we dit allemaal kunnen voorzien en hadden er maatregelen genomen moeten worden?

Laten we eerlijk zijn! Deze raad heeft er bewust voor gekozen om actieve grondpolitiek te voeren. De hieruit voortvloeiende positieve resultaten konden worden ingezet om Deurne aan de maat te brengen voor een gemeente met een verstedelijkte kern en een prachtig buitengebied en 32000 inwoners. De afgelopen 10 jaar is een enorme inhaalslag gemaakt met fikse investeringen waar 12 miljoen euro vanuit de grondexploitatie aan hebben bijgedragen:

omleiding Liessel aan de maat brengen van gemeeschapsaccommodaties woonservice zones in de St.Jozef en Liessel verbetering wegen centrumplan en herinrichting voetgangersgebied. en nog vele andere zaken.

Zonder de gekozen lijn van een actieve grondpolitiek was er velen malen minder gerealiseerd voor onze burgers.

En dan krijgen we in 2009 te maken met een wereldwijde financiële crisis. Die was niet te voorzien. Landen, gemeentes, bedrijven allemaal hebben we met de gevolgen daarvan te maken. Wellicht zou een enkele aankoop van grond een betere overweging mogen hebben gehad en wellicht hebben we ons teveel door de ondernemers laten leiden om onze ijzeren voorraad van industriegronden ver op te vijzelen terwijl er nu maar mondjes maat grond wordt afgenomen.

De CDA fractie is van mening dat de actieve grondpolitiek een substantiële bijdrage heeft geleverd aan Deurne. Nu zijn de tijden veranderd en dat betekent dat we nu ook moeten kijken naar de gevolgen en dit oplossen. Dat is onze taak als bestuurder.

Fakton is zeer kritisch te werk gegaan en dat is goed. De voorgestelde maatregelen ondersteunen we dan ook zeer omdat we

Inzicht hebben in de daadwerkelijk stand van zaken in zijn totaliteit en per project Er een management rapportage komt waarmee het inzicht voor raadsleden geborgd blijft Ook accent gelegd wordt op te nemen maatregelen in de organisatie en er een cultuurverandering nodig is. We ons niet rijker moeten rekenen dan we daadwerkelijk zijn.

Wij hebben wel onze bedenkingen net als het college bij residueel berekenen van de grondprijs. Deze andere rekenmethode levert direct een negatief resultaat van 6 miljoen (geschat deel van 14 miljoen uit Fakton rapport vanwege gecombineerde samenstelling factoren). Er zijn argumenten voor deze rekenmethode maar zeer zeker ook tegen. We praten hier over in ieder geval 30% van de totale reservering.  Dit zou structureel 255.000 minder last kunnen betekenen.  Het voorstel om de grondprijzen voor de eerste 3 jaar te bevriezen en daarna met slechts 1% jaarlijks te laten toenemen sluit helemaal aan bij onze mening.

Daarom afsluitend, kunnen wij nagenoeg het complete raadsvoorstel ondersteunen en zijn ervan overtuigd dat met de te nemen maatregelen de risico’s voor de toekomst beter inzichtelijk zijn zodat een zorgvuldige afwegingen gemaakt kan worden. We zien graag een nieuwe visie op grondpolitiekbeleid voor de komende 10 jaar tegemoet om die in commissieverband te bespreken. En dat betekent voor ons dat wat u voorstelt in paragraaf 7: Communicatie extern voor ons op dit moment nog niet acceptabel is. Het betreft bouwintiatieven en kavelsplitsing. De burger die vooruit wil wordt te vlug geblokkeerd. Op basis van meer gedetailleerde uitwerking willen we daarover besluiten en niet nu ad hoc daarover al een beslissing nemen.

Leo Cuijpers, fractievoorzitter