14 februari 2014

CDA Deurne 40 jaar

Bron: Weekblad voor Deurne

Vlnr: CDA-voorzitter Mario Berkers, fractievoorzitter Leo Cuijpers en voormalig CDA-raadslid Frans van de Weijer. (Foto: Hein van Bakel)

DEURNE - Vrijdag 14 februari is het precies veertig jaar geleden dat CDA Deurne werd opgericht. Voor het jubileum is in de partij nu maar weinig aandacht vanwege de drukke voorbereidingen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Huidig voorzitter Mario Berkers, fractievoorzitter Leo Cuijpers en raadslid van het eerste uur Frans van de Weijer blikken terug en vooruit.

De oorsprong van CDA Deure ligt in de KVP, ofwel de Katholieke Volkspartij. In de jaren vijftig en zestig was in elk kerkdorp in de gemeente Deurne een KVP-afdeling actief die afzonderlijk deelnam aan de gemeenteraadsverkiezingen. In 1968 gingen de acht KVP-afdelingen op in één nieuwe afdeling Deurne. In 1970 nam KVP Deurne niet deel aan de verkiezingen. Omdat in 1973 de VVD ging deelnemen aan de verkiezingen was dit juist het moment voor KVP Deurne om ook weer mee te gaan doen. "Maar het was geen eenvoudige taak om alle betrokkenen van de KVP op dezelfde lijn te krijgen en te houden", vertelt Frans van de Weijer, in die tijd politiek actief in de gemeente: "Ze vertegenwoordigden vooral het kerkdorp. Het was Piet van de Meerakker die er hard aan heeft getrokken om iedereen op een lijn te krijgen."

Op 14 februari 1974 zag het CDA in Deurne het levenslicht. Kort erna in mei waren de verkiezingen. CDA Deurne kreeg meteen acht raadszetels en maakte deel uit van de coalitie. Deurne liep met de CDA-afdeling voorop in Nederland. Pas in 1980 werd landelijk het CDA officieel bekrachtigd, de fusiepartij waarin KVP, ARP en CHU opgingen.
In al die jaren heeft het CDA in Deurne deel uit gemaakt van de coalitie en was de inbreng in het college van B&W groot. Met uitzondering van de periode 1986-1990. Frans van de Weijer: "Toen hebben we 'wisselgeld' moeten betalen aan Deurne 19nu. Zij vonden het niet fair dat ze in de periode ervoor niet in de coalitie zaten." Ook de afgelopen regeerperiode heeft CDA Deurne met wethouder Henk Kerkers een grote inbreng gehad in het college. De CDA-fractie bestaat uit zes raadsleden.
Is er door de jaren heen veel veranderd in de Deurnese politiek? "Qua emotie niet, maar qua professionaliteit wel", vertelt huidig fractievoorzitter Leo Cuijpers. "De inhoud is veel complexer. Gelukkig hebben we een grote fractie en grote achterban. We kunnen taken verdelen. Raadsleden moeten op hoofdlijnen sturen, op hoofdlijnen het beleid uitzetten en op hoofdlijnen controleren."

Grondbeginselen

Volgens voorzitter Mario Berkers zijn de politieke thema's vergeleken met de periode dat het CDA is opgericht nauwelijks veranderd. "Ook toen ging het bijvoorbeeld over de landbouw, over centrumontwikkeling en de aanleg van rondwegen." Toch vindt Frans van de Weijer dat Deurne veel is veranderd. "Kijk naar de Koolhof en de sociale woningbouw in de Sint Jozefparochie. Dat waren grote beslissingen die destijds zijn genomen." Volgens Cuijpers is de grote omslag rond 2004 gekomen: "We zijn van het kleinschalig en bescheiden opereren naar een meer ambitieuze beleidsvorming gegaan. Daandels was de grote kartrekker hierin. Die ambitie was ook wel nodig om de positie in de Peel te behouden."
De drie verwachten ook in de toekomst een sterk CDA in Deurne. Cuijpers: "We zijn een stabiele partij met zo'n 180 leden in Deurne. De jongerenafdeling CDJA Peelland heeft ook veel leden. We hebben zelf nu voor de komende gemeenteraadsverkiezingen ook veel goede jeugdige kandidaten op de lijst staan, ook op verkiesbare plaatsen." Volgens Berkers is het katholieke aspect binnen de partij wat meer naar de achtergrond verdwenen, maar zijn de grondbeginselen nog altijd van kracht en dat is vooral wat jongeren trekt. "We hechten aan waarden en normen, respect voor elkaar, eerlijkheid. En aan de samenleving, daar draait het om", aldus Berkers.