15 maart 2017

Contouren PRIMAG

Op dinsdag 7 maart werd het voorstel Contouren Primag voor de eerste keer behandeld in de commissie Ruimte en Economie. Ter voorbereiding had de CDA fractie vragen gesteld op 23 februari echter deze werden door het college niet beantwoord. De gestelde vragen treft u hieronder:

Vragen inzake contouren Primag

Omdat de vragen niet beantwoord werden door het college heeft de CDA fractie zich onthouden van een inhoudelijke discussie in de vergadering van 7 maart. Bij meerderheid werd het voorstel aangehouden. Op donderdag 9 maart kwam het college alsnog met antwoorden en de vraag om een extra  vergadering in te lassen op dinsdag 14 maart 2017.

Antwoorden vragen contouren Primag

Namens de CDA Fractie leverde raadslid Benny Munsters de volgende inbreng in de eerste termijn.

Voorzitter,

Voor het de CDA fractie antwoord het stuk de vraag wat willen we met een groot deel van het buitengebied. voorzitter, Wanneer we de transitie van de sector willen stimuleren en perspectief willen bieden voor een nieuwe generatie boeren, moet de discussie niet enkel gevoerd worden over de manier waarop de herbegrenzing tot stand komt, voor een zorgvuldige overweging meent onze CDA fractie dat de gevolgen…. van deze herbegrenzing moeten worden bekeken. De informatie welke nodig was om de gevolgen te kunnen overzien, heeft de cda fractie in de week voor carnaval, ruim twee weken voor de vorige commissie vergadering bevraagd. Waar het college eerstens dit verzoek naast zich neer heeft gelegd, willen we nu de ambtenaren  complimenten geven voor de snelheid waarmee deze stukken onder de druk van de commissie zijn vervaardigd.

Door de juiste beleidsstukken te combineren maakt de aanvullende informatie duidelijk wat en voor wie (boer als burger) de gevolgen zijn door vaststelling van de indicatieve grenzen, en dat is nu precies waarom hier in de zaal zoveel mensen aanwezig zijn: met de vraag om de gevolgen voor ieders belangen af te wegen. Dit is voor de CDA fractie, en ik neem aan ook voor andere fracties een belangrijk criteria, om tot een zorgvuldige afweging te kunnen komen.

Zoals vele weten hebben we opnieuw dit dossier zeer zorgvuldig bestudeerd door met adviseurs, burgers, diverse groeperingen, alsook maandagochtend met een tweetal ambtenaren het gesprek aan te gaan, met maar een doelstelling:  De inwoners (Boeren Burgers) perspectief te bieden, en dynamiek creëren in het buitengebied, dat betekend kansen en mogelijkheden creëren ipv het in de strop-hangen van meer dan 100 locaties.

Wij doen dan ook een dringend Apel op alle partijen om in oplossingen en opening te denken, de CDA fractie is namelijk bereid om onder voorwaarden mee te denken over het voor gestelde indicatieve Primag, ondanks dat het Primag, geen feitelijke meerwaarde bied, aangezien de combinatie van de Wet Veehouderij en Geurhinder en de Provinciale Verordening Ruimte 2014, ontwikkelruimte voorziet en vermenging tussen functies voorkomt.

Daarvoor is het wel noodzakelijk om de transitie in het buitengebied te stimuleren, en drempels of beperkingen op een zorgvuldige manier te verwijderen. Daarom stellen we voor om de beperkingen uit de vastgestelde notitie boeren met buren no 17 (14 oktober 2014), op het onderdeel 3.3 en 3.4 en dan met name tabel 1, als commissie te herzien, en daarvoor een nieuwe beoordelingsladder te bouwen, welke in een wijzigingsbevoegdheid in het ontwerpbestemmingsplan wordt opgenomen. Wij verzoek de wethouder om deze beoordelingsladder samen met de commissie in het openbaar op te stellen en vast te stellen, en vervolgens deze ter inzage te leggen zodat de fracties hierop kunnen reageren.

Daarmee voorkomen we de polarisatie welke nu wordt gevoed, en bieden we de agrarische sector en burgers weer perspectief voor een gezonde voortzetting van het gehele buitengebied.

Wanneer de commissie in meerderheid deze opdracht aan de wethouder wil meegeven of de wethouder dit toegezegd, hebben we een duidelijk en zorgvuldig stuk, dat we kunnen doorgeleiden naar de raad.

Wij willen u nu duidelijke handvatten bieden, waarmee u aan de slag kunt om de inspraak reacties te beantwoorden.