10 december 2014

Cultuurcentrum of duur gemeenschapshuis?

Op de raadsvergadering van 9 december 2014 heeft de CDA fractie tegen het voorstel Cultuurcentrum gestemd. Met de op voorhand opgelegde bezuiniging van 50000 euro is de kans groot dat het cultuurcentrum verwordt tot een duur gemeenschapshuis dat de concurrentie aangaat met de andere gemeenschapshuizen in Deurne. Lees hier de bijdrage van fractievoorzitter Leo Cuijpers.

In augustus van dit jaar ontvingen we het bericht dat het Cultuurcentrum faillissement aan had gevraagd. En inmiddels kijken we alweer ruim 3,5 maand tegen een triest gigantisch donker bouwwerk in het centrum van Deurne aan.

Als we niets doen dan kost het zowiezo 425.000 euro die jaarlijks de prullenbak in verdwijnt. Dat kan niet de bedoeling zijn van de beoogde huiskamer van Deurne. En daarom spreken we nu over het voorstel om een 2e kans te creeren voor het cultuurcentrum.

Zoals we in de commissie behandeling al aangaven missen we een meer concrete visie WAT we nu eigenlijk willen met het cultuurcentrum. Van, voor en door Deurnenaren. Ja Natuurlijk!

Maar dan wel concreter:

- Het CCD heeft in onze ogen een Deurne brede functie en moet niet gedegradeerd worden tot concurrent van de al bestaande gemeenschapsaccommodaties.

- Het CCD herbergt vaste gebruikers, die door de synergie een meerwaarde creeeren in het nieuwe cultuurcentrum door een sterkere financiele basis en het gezamenlijk invullen van loket en ontvangst functies. Daar passen bieb, VVV en DMG als voorbeelden heel duidelijk in, in plaats van deze te verspreiden in leegstaande winkelpanden, waar synergie dan geheel verloren zal gaan.

- Het CCD vervult een centrumfunctie, is aanjager van verkeer van mensen en draagt daarmee bij aan economie en levendigheid van het centrum.

- En ja er zal meer gebruik gemaakt moeten worden van wat Deurne zelf aan cultureel potentie te bieden heeft in combinatie met een aantal grotere producties die passen bij de behoefte van de burgers van Deurne.

Willen we rendement uit de 425.000 euro kapitaallasten die we elk jaar per definitie kwijt zijn dan moeten we zorgen dat deze 2e kans ook een echte kans is. Met vooraf al een bezuinigingsopdracht lijkt het verdacht veel op hoe het huidige kabinet de transities over de muur richting gemeenten schuift.

Vraag is daarom: Willen we er nu echt een succes van maken? Dan moeten we niet dezelfde fout maken als in 2009, waar bij de start al diverse claims op de exploitatie lagen door bouwsponsoren en verkeerde inschatting van energiekosten.

Door de middelen bij voorbaat te beperken is de kans groot dat het CCD dadelijk volop mee concurreert tussen de gemeenschapsaccommodaties met alle negatieve effecten die daar uit voortvloeien.

Daarom dienen we een amendement in die in essentie voor de komende drie jaar de vooraf ingevulde bezuiniging van 50.000 euro achterwege laat.

Niet om oppositie lijnrecht tegenover coalitie te plaatsen, maar juist de oproep, en dan herhaal ik de woorden van Michiel Dankers naar aanleiding van de georganiseerde cultuur bijeenkomst in de Wieger: dat het geen strijd is tussen coalitie en oppositie, maar juist een gezamenlijk belang om voor onze  burgers er nu wel een succes van te maken, waar vrijwilligers de handen voor uit de mouw willen steken en voorkomt dat we over een aantal jaren hier opnieuw aan tafel moeten zitten met het cultuurcentrum als onderwerp.

Leo Cuijpers, Fractievoorzitter CDA Deurne

9 december 2014