25 februari 2014

Debat over projectplan Leefbaar en vitaal Neerkant

Op donderdag 20 februari vond het politiek debat plaats in Neerkant georganiseerd door de Dorpsraad. Het debat stond geheel in het teken van het project plan "Leefbaar en vitaal Neerkant". Een projectplan dat gedragen door een grote groep vrijwilligers invulling heeft gekregen na de grote teleurstelling dat het IDOP Neerkant werd afgekeurd door de Provincie Noord-Brabant nadat het eerder wel door de gemeenteraad werd goedgekeurd. Echter de moed is niet in de schoenen gezakt in Neerkant. Gelukkig maar. Ad Cosijn had de presentatie van de avond in handen om de politiek partijen in de gemeente Deurne te laten reageren op dit projectplan.

Lijsttrekker Leo Cuijpers was uiteraard van de partij om de standpunten van het CDA Deurne onder het voetlicht te brengen en gaf per ronde de hieronder verwoorde reacties.

Eerste ronde:

Wat heeft jouw partij in de afgelopen vier jaar voor Neerkant betekend?

"De afgelopen vier jaar hebben we in Deurne voor een flinke bezuinigingstaak gestaan waar we verantwoordelijkheid voor hebben genomen. Tegelijk hebben we op verschillende gebieden nog geinvesteerd en gefaciliteerd. Zo is er een enorme slag gemaakt met de aanpak van wegen (onderhoud) in buitengebied. Integrale kindcentra is gerealiseerd in basisschool Neerkant. Buitensport accommodaties zijn aan de maat gebracht door heel Deurne en ook hier in Neerkant met een bijdrage van 45% in de kosten voor herinrichting sportpark.

Het is belangrijk dat jongeren in dorpen gaan wonen.  Met  CPO projecten hebben we een goed instrument en hebben we het mogelijk gemaakt op locatie Bakkersland zo’n project te starten. Samen met de vestiging van museum “techniek met een ziel” is tevens een eerste stap gemaakt in de herinrichting van het centrum.

Ondanks de bezuinigingsopgave hebben we subsidies voor jeugdleden van verenigingen gehandhaafd in belang van leefbaarheid en stimuleren aanwas voor clubs en verenigingen. Helaas is het IDOP verhaal niet geaccordeerd door de provincie. Wij vinden het dan ook terecht dat we in de begroting voor 2014 een stimuleringssubsidie voor Neerkant van 50.000 euro hebben opgenomen voor investering in de leefbaarheid van Neerkant omdat hier op eigen kracht keihard gewerkt wordt aan planvorming en uitwerking van acties door vele vrijwilligers, breed gedragen, voor een Neerkant waarin het nu en in de toekomst goed wonen, werken en recreëren is!"

Tweede ronde:

Hoe gaat jouw partij de komende jaren inspelen op het Projectplan wat betreft wonen en woonomgeving?

Stimuleren van leefbaarheid in onze wijken en dorpen die de parels vormen van Deurne vinden we zeer belangrijk. Een tweede CPO project voor Neerkant is zeer welkom. Wij zullen hieraan medewerking verlenen om dit voor elkaar te krijgen. Het hoeft niet alleen voor jongeren, maar eventueel gecombineerd met ouderen om zo weer een project met 8 tot 10 woningen mogelijk te maken zijn voor ons opties in het belang van Neerkant. Met behulp van postzegel bestemmingsplan wijziging inzetten om dit mogelijk te maken.

Centrum van Neerkant versterken door planvoorbereiding met veel inzet van vrijwilligers om tot beter haalbaar plan te komen past in meer initiatief bij onze burgers. Financien gemeente zijn niet dat we alweer flink kunnen investeren maar wij zullen als CDA meehelpen om geldpotjes hiervoor te vinden, als onderdeel van een landelijke politieke partij zullen we daarvoor in conclaaf gaan partijgenoten in provincie en rijk. Zo hebben we nog op het partijcongres van 8 februari resoluties ingediend voor wonen en werken en minder regelgeving zodat op dat niveau ook voor die belangen wordt geknokt.

Kortom maximaal faciliteren om initiatieven tot een succes te maken.

Wat betreft de grondprijzen daarvoor hebben we met vaststelling nota grondbeleid heldere afspraken gemaakt dat we inhoudelijk hiervoor meer informatie nodig hebben om te kijken of differentiatie in de grondprijzen mogelijk is waarin bijvoorbeeld voor kerkdorpen voor specifieke doelgroepen aangepaste grondprijzen gehanteerd kunnen worden. Maar dan moeten we weten wat de exacte gevolgen daarvan zijn om een goed besluit te kunnen nemen. Dit staat uit bij het college en daar krijgt de raad nog dit jaar antwoord op om goede keuzen te kunnen maken.

Derde ronde:

Hoe gaat jouw partij de komende jaren inspelen op het Projectplan wat betreft werken en werkomgeving?

Neerkant kent een groot buitengebied. Er komen steeds meer VAB’s leeg te staan. CDA Deurne wil al lang dat hier ruimere mogelijkheden voor komen tot milieu categorie 3.2. en met heldere criteria. Wij zien namelijk kansen voor nieuwe economische dragers. Wij denken hierbij aan reststoffenconversie en energie. Dit creeert  nieuwe werkgelegenheid. Levert tevens een bijdrage aan vraagstukken als verduurzaming en energieproblematiek.

Wij pleiten in ons programma ook voor meer mogelijkheden aan huis te starten voor ondernemers. Uiteraard passend binnen de omgeving om klaar te stomen voor vestiging op een bedrijventerrein. We willen meer mogelijkheden bij aanbesteding voor kleine ondernemers en ZZP’ers en vereenvoudiging van regelgeving.

CZO is belangrijk instrument zoals we nu in de katoenstraat St.Jozefparochie een eerste pilot hebben opgestart. Met die bevindingen moeten we in Neerkant op gebied van werk en werkgelegenheid ook slagen kunnen maken.

De gebroeders Bakker die voorheen met glastuinbouw bezig waren en die door de stom is verwoest heeft nu een nieuwe initiatief op gebied van paarden en bed en breakfast. Dit soort ondernemerschap moeten we koesteren en faciliteren in het belang van werkgelegenheid en leefbaarheid in onze dorpen.

Vierde ronde:

Hoe gaat jouw partij de komende jaren inspelen op het Projectplan wat betreft verbondenheid en ontmoeting?

De kracht van een dorp zoals Neerkant is gelegen in sterke basis waarin de school, verenigingsleven en een gezamenlijk gemeenschapsaccommodatie een primaire voorwaarden vormen. CDA Deurne maakt zich daarom hard om scholen in kleine kernen te behouden. CDA heeft altijd gestaan voor een centrale accommodatie in wijk en dorp omdat het clubs en verenigingen samen brengt, ideeen en initiatieven onstaan die van belang zijn voor de leefbaarheid van een wijk of dorp. Ook het verenigingsleven draagt een belangrijke steen hier aan bij. Daarvoor hebben we drie speerpunten:

Minder regelgevingHuidige subsidie niveau handhavenBudget vrijmaken voor opleiding vrijwilligers in bestuursfuncties.

Van Zorgcooperaties hebben we een mooi voorbeeld in Helenaveen en daarvan kunnen we leren en kijken wat de mogelijkheden in Neerkant zijn.

In het projectplan wordt ook gesproken over internet om te verbinden. Communicatie via internet is belangrijk. Dit licht wel bij de commerciele partijen en minder bij de overheid. Echter met de enorme ontwikkelingen die er zijn op het gebied van 3G naar 4G, 550.000 Wifispots van UPC en ontwikkelingen via sateliet is het een kwestie van tijd. Net als de facebook pagina Deurze moet ook de facebook pagina van Neerkant binnen 'no time' naar 2000 leden.

Na het debat werd er nog flink nagekletst. Het was een goed georganiseerde avond en druk bezocht. Complimenten voor de organisatie.