15 april 2011

Deurne bezuinigt 3,7 miljoen extra

DEURNE - Deurne voert vanaf volgend jaar een extra bezuiniging door van 3,7 miljoen euro. Het gemeentebestuur anticipeert daarmee op de verwachte terugloop van inkomsten van de rijksoverheid en een geschat verlies van de grondexploitatie van maar liefst twintig miljoen euro.

Als het gaat om de bijdrage in het gemeentefonds en de 'doeluitkeringen' van het rijk, heeft het college van B en W 'geprobeerd een zo reëel mogelijke vertaalslag te maken van een aantal aannames'. Deurne gaat uit van een totale korting van zo'n zeven procent. Wachten totdat definitieve getallen bekend zijn, is volgens het college geen optie, omdat de voorbereidingen voor de voorjaarnota al in volle gang zijn.

In opdracht van raad en college verricht een extern bureau momenteel een onderzoek naar de grondexploitatie in Deurne. De resultaten daarvan worden nog niet bekendgemaakt, maar er moet rekening gehouden worden met een verlies van twintig miljoen euro. Mede door de veranderde marktprijzen blijven de inkomsten zwaar achter bij de verwachtingen.

Hoe de bezuiniging van 3,7 miljoen gerealiseerd gaat worden, is nog niet bekend. Burgemeester en wethouders werken een voorstel uit dat eind juni, samen met de voorjaarsnota, aan de raad wordt aangeboden. De gemeente stelt al wel dat de bezuinigingen 'grote weerslag zullen hebben op ambities van Deurne voor de komende jaren'.