16 juni 2011

Deurnese harmonieën en fanfares ontzien

DEURNE - Leden van fanfares en harmonieën in Deurne kunnen opgelucht ademhalen. Zij hoeven niet langer te vrezen voor een korting op de subsidies. Daarentegen zal er nog dieper gesneden worden in het aantal formatieplaatsen van de gemeente.

Die voorstellen doen de gezamenlijke coalitiepartijen in Deurne. DOE!, CDA en PvdA hebben daartoe een motie in voorbereiding voor de aankomende commissie- en raadvergaderingen.

De coalitie maakt gebruik van de mogelijkheid om binnen de bezuinigingsvoorstellen van het college te schuiven en de uitnodiging van B en W om aanvullende ideeën in te brengen. De coalitie stelt voor om 'niet te korten op de budgetten van harmonieën en fanfares gezien de bijzondere rol van deze verenigingen en stichtingen in de Deurnese samenleving. Ook jeugdsubsidies in brede zin moeten overeind blijven, vindt de coalitie.

Om het geld daarvoor vrij te maken, worden vanaf 2013 vijf fte extra geschrapt in het ambtenarenapparaat. Daarmee komt het totaal aan personele bezuiniging uit op 35 fte en een krimp van vijftien procent van de totale organisatie.