27 oktober 2013

DMG Deurne: Spoorzone Live

Op zondag 27 oktober van 13:00 tot 16:00 uur organiseerde DMG een radio-uitzending over het project Spoorzone in Deurne. Esther Stax interviewde mensen uit de lokale politiek, projectontwikkelaars, omwonenden, belanghebbenden en de Heemkundekring uit Deurne.

In 2003 werd breed door de raad gesteund het giga bestemmingsplan spoorzone gestart. Het bestemmingsplan liep van de binderendreef over de industriestraat en katoenstraat naar de fabriekstraat tot aan de leembaan en derpsestraat.

Het door de raad vastgestelde bestemmingsplan werd op 27 mei 2009 door de Raad van State vernietigd op basis van bezwaren tegen dit bestemmingsplan. Vervolgens heeft de raad besloten om het grote plan in kleinere behapbare stukken te splitsen en die afzonderlijk te behandelen. Inmiddels is het Bestemmingsplan Bedrijventerreinen waarin Industriestraat en Katoenstraat Noord vallen goed gekeurd. Ook is het bestemmingsplan Spoorzone Middengebied recent door de raad goedgekeurd en volgt op 5 november de Realisatie Overeenkomst voor het Middengebied.

Vanmiddag is fractievoorzitter Leo Cuijpers aangeschoven aan tafel bij DMG Deurne en geinterviewd. In dit korte interview heeft Leo Cuijpers aangegeven dat het Middengebied potentie heeft. Met name omdat Deurne gelegen is tussen Brainport (Eindhoven) en Greenport (Venlo) en met haar intercity station een fantastische voorziening heeft. Recentelijk heeft in het Eindhovens Dagblad nog een artikel gestaan waarbij Expats (hoogopgeleiden internationale kenniswerkers) naarstig op zoek zijn naar woningen. Het te ontwikkelen middengebied is juist aantrekkelijk voor die mensen die niet in de stad willen wonen maar in een groen dorp met voorzieningen. Het station, het scholenvierkant en de veelheid aan verenigingen maken dit extra aantrekkelijk.

Daarom heeft Leo Cuijpers er nogmaals voor gepleit om dit gebied kwalitatief in te richten. Helaas staat het CDA Deurne hierin alleen. De enorme hoeveelheid auto's die in de loop van de jaren verder zal toenemen wil de meerderheid van de raad op "maaiveld" parkeren. Dit betekent dat het hele gebied rondom het station vol met "blik" komt te staan.

In de visie van fractievoorzitter Leo Cuijpers kan veel beter gekozen worden om deze hoeveelheid parkeer vierkante meters in een parkeergarage in te vullen en zo een kwalitatiever en efficienter ruimtegebruik te realiseren. Daarbij dient tevens een duidelijke verkeersdoorstromingsplan gemaakt te worden zodat het verkeer beperkte hinder biedt aan de omwonenden.

Ook voor de schoolgaande jeugd naar het scholenvierkant in de St. Jozefparochie zal er een aanpassing komen op de Vlierdenseweg. Hierbij zal het CDA blijven pleiten om het separate fietspad te behouden in plaats van te integreren in het straatprofiel om de verkeersveiligheid voor de schoolgaande jeugd te borgen.

Namens de bewoners van de Katoenstraat werd nog teruggeblikt op de gang van zaken in deze straat die de krant verschillende keren gehaald heeft. Zij hoopten dat de toezegging die de Raad gedaan heeft inzake een alternatieve invulling voor de Noordzijde indien het geplande CZO project voor een bedrijfsverzamelgebouw met 6 woonkavels niet van de grond komt.

In de commissiebehandeling van het bestemmingsplan Bedrijventerreinen waarin de Industriestraat en Katoenstraat zijn opgenomen heeft het CDA Deurne heel specifiek gevraagd om samen een datum vast te stellen waarop de gewenste alternatieve invulling voor de bewoners van de Katoenstraat gestart wordt. Dit hebben we samen vastgesteld in juli 2014 en daar zal het CDA Deurne op toezien. Dit is in onze ogen geen loze verkiezingsbelofte waar enkele buurtbewoners nog een beetje voor vrezen.

Klik hier om het interview nog eens na te luisteren