27 januari 2013

Drukbezochte discussie avond: ASVAM

Voorzitter Maria Berkers van Stop-de-Stank sprak  over de "buitensporige aantallen varkens in Deurne". Volgens haar "zit een halfvol PSV-stadion vol met varkens" als het varkensbedrijf van Van Asten Fokvarkens (ASVAM) zich inderdaad zal vestigen op de Snoertsebaan in Deurne/Liessel. Het publiek lachte, en iemand riep dat het PSV-stadion tóch altijd al halfvol zit met varkens.
In haar inleiding gaf Berkers ook als voorbeeld dat er 30 miljoen liter water per jaar ("een rij emmers van 10 liter van Deurne naar Milaan") verbruikt zal worden bij de mega-stal. Deze slogans van Stop-de-Stank waren al bekend. Veel nieuws was er deze avond dan ook niet te horen. Dit was al de derde informatiebijeenkomst over de mogelijke komst van de mega-stallen van het familiebedrijf Van Asten Fokvarkens

Yves de Boer: "Blijf niet buiten staan"

Bestuurder van de provincie Yves de Boer (VVD) gaf aan dat de politiek vooral graag in gesprek wil blijven en "dat het jammer is dat Stop-de-Stank buiten blijft staan". Volgens hem is er door de politiek niets te verbergen. Ook wethouder Nicole Lemlijn beaamde dat, en ze voegde daar aan toe: "Emoties zijn óók feiten. Dat merkt iedereen hier. Toch: in 2008 werden deze bestemmingsplannen al aanvaard door de héle gemeenteraad. Iedereen wist er van, of ze hadden zitten slapen".Berkers van Stop-de-Stank zei nadien dat ze blij was dat zes Statenleden van de provincie Brabant aanwezig waren. Toch vraagt ze zich af, of de bijeenkomst écht wat opgeleverd heeft. "Ik gaf De Boer simpele ja/nee-vragen, laat hij ze simpelweg beantwoorden." Yves de Boer heeft die antwoorden paraat, zo zegt hij. Maar het kost wel tijd om het uit te leggen. Veel mensen zal hij niet overtuigen: driekwart in de zaal was gevuld met actievoerders, het andere kwart bestond uit omwonenden en enkele varkenshouders. Die laatste groep hield zich overigens bescheiden.

Politieke partijen Deurne

Vertegenwoordigers van de politiek waren ook in de zaal. Progressief Akkoord was het - uiteraard - roerend eens met het standpunt van Stop-de-Stank: volgens Wilbert van Deursen is een kleiner LOG (Landbouwontwikkelingsgebied) en minder beesten noodzakelijk. Jan Adriaans verkondigde het PvdA-standpunt dat "het genoeg is met het aantal varkens in Deurne". Met echter de nuance dat bestaande boeren ondernemen moeten kunnen in het buitengebied. "Laat de provincie deze grond niet verkopen aan Asvam. Wij moeten investeren in de bestaande boerenbedrijven in Deurne."
Wilbert Gerlings van DeurneNu huldigt het standpunt "Gedane zaken nemen geen keer." In 2008 was de bestemming van de landbouwgrond aan de Snoertsebaan in Liessel immers al besloten. Een actievoerder eiste dat hij "Ja of nee" zou zeggen tegen Asvam. Maar daar wilde DeurneNu niet aan toegeven. Ook Marinus Biemans van DOE is het daar mee eens. "De nuance moet terug in deze discussie."
CDA'er Jan van de Zwaan, boer uit Helenaveen, meent eveneens dat de menselijke maat noodzakelijk is. Agrarische gezinsbedrijven moeten mogelijk zijn in de Peel, aldus het CDA.