13 maart 2014

Felicitaties aan de heer en mevrouw Hohmann-van Doorne

De gemeenteraad van Deurne heeft tijdens de raadsvergadering van 11 maart besloten het Ereburgerschap van Deurne toe te kennen aan meneer en mevrouw Hohmann - van Doorne. Op anonieme, onbaatzuchtige en loyale wijze, hebben zij zich vele jaren ingezet voor de samenleving - en dan vooral de Deurnese samenleving. Daarmee hebben zij een ongekende maatschappelijke betrokkenheid en sociaal hart getoond.

Circus ’t Hoefke
De bijzondere activiteiten van mevrouw Hohmann - van Doorne begonnen bij amateurcircus ’t Hoefke, dat op initiatief van haar vader dr. Hub van Doorne in 1947 werd opgericht. In de jaren vijftig was ’t Hoefke een begrip in Deurne. Tientallen Deurnese artiesten en muzikanten maakten deel uit van dit circus dat 10 jaar heeft bestaan. Alle opbrengsten gingen naar sociale of maatschappelijke doelen die ook de Deurnese gemeenschap ten goede kwamen.
Mevrouw Hohmann - van Doorne heeft altijd vol passie meegewerkt aan circus ’t Hoefke. Zij was verantwoordelijk voor de technische begeleiding van alle artiesten. Bovendien verzorgde en presenteerde zij zelf de hippische nummers.
In het jaar 2000 werd voor het 100ste geboortejaar van dr. Hub van Doorne “Nog eenmaal circus ’t Hoefke” opgevoerd. Op initiatief van mevrouw Hohmann – van Doorne gingen de opbrengsten, volledig in de sfeer van vroeger, ook nu weer naar een goed doel.

Ambassadrice voor de Nederlandse dressuur
Sinds 1957 is mevrouw Hohmann – van Doorne zich geheel gaan toeleggen op de dressuursport. Mede door haar inzet heeft deze tak van de hippische sport in Nederland een enorme opwaardering ondergaan. Zowel in eigen land als in het buitenland werden grote successen behaald. Daarmee toonde mevrouw Hohmann – van Doorne zich een uitstekend ambassadrice van Deurne én voor ons land.

Bestuursfuncties ruitersport
Na de actieve sportieve carrière van mevrouw Hohmann - van Doorne hebben meneer en mevrouw Hohmann – van Doorne zich vele jaren ingezet voor de ruitersport. Zij hebben beiden diverse bestuursfuncties vervuld en zijn jarenlang nationaal- en internationaal jurylid geweest.
Daarnaast geven zij al vele jaren lang belangeloos grote materiële steun aan alle takken van hippische sporten. Zowel in Deurne als landelijk.

Grote maatschappelijke betrokkenheid
Vanaf haar jeugd leerde mevrouw Hohmann - van Doorne van haar ouders dat er voor haar zowel sociaal als maatschappelijk een taak lag. Met name van haar moeder leerde zij om anoniem ruimhartig steun te geven aan vele instellingen, maar vooral aan personen die in nood zijn. Mevrouw Hohmann – van Doorne heeft het werk van haar moeder samen met haar man op een meer dan voortreffelijke wijze voortgezet.

Zo gaven zij op geheel eigen wijze steun aan mensen verenigingen en instellingen.

Verenigingen
Deurne bruist van de activiteiten. Er zijn tal van verenigingen op muzikaal, cultureel en sportief gebied. Allen samen dragen zij ieder op hun eigen terrein bij aan de culturele samenleving van Deurne. Daarnaast organiseren deze verenigingen allerlei activiteiten in Deurne. Mede dankzij de maatschappelijke betrokkenheid en de sociale meelevendheid en bewogenheid van de familie Hohmann - van Doorne kunnen de verenigingen dit doen. Deze bijzondere culturele en sportieve evenementen die er elk jaar in Deurne worden georganiseerd leveren een wezenlijke bijdrage aan het sociale en culturele klimaat van Deurne. Door het verenigingsleven op deze manier te steunen, stichtten de meneer en mevrouw Hohmann - van Doorne een hechte gemeenschap.

Agrarische sector
Naast alle bovenstaande activiteiten is de familie Hohmann – van Doorne al jarenlang betrokken bij de agrarische sector in Deurne. Deze activiteiten vinden veelal achter de schermen plaats. De wijze waarop de familie zich heeft ingespannen voor de agrarische gezinnen tijdens de perioden van varkenspest en mond-en-klauwzeer zijn indrukwekkend te noemen.

Warm hart voor het onderwijs
De familie Hohmann heeft zich ook altijd ingezet voor het onderwijs in Deurne. Jarenlang is meneer Hohmann voorzitter geweest van de Bernard Alfrink Mavo. Ook nu is hij nog altijd achter de schermen actief voor het Hub van Doornecollege. Daarnaast heeft de familie Van Doorne op initiatief van mevrouw Hohmann – van Doorne een fonds opgericht voor de 100-jarige Herdenking van dr. Hub van Doorne in 2000. Via dit fonds worden leerlingen van het Hub van Doornecollege en het Alfrinkcollege, die zich onderscheiden met hun uitmuntende prestaties en hun ondernemingszin, gewaardeerd. De inzet is de dr. Hub van Doorneprijs. Deze prijs stimuleert de leerlingen ieder jaar weer en komt het onderwijs ten goede.

Waardering in de vorm van het Ereburgerschap
De gemeenteraad besloot met volle overtuiging om het Ereburgerschap van de gemeente Deurne toe te kennen aan meneer en mevrouw Hohmann – van Doorne.