19 januari 2011

Geurdebat in Deurne gaat door

DEURNE - De toekomst van de intensieve veehouderij en de gevolgen van ontwikkelingen in de agrarische sector voor de volksgezondheid en het leefklimaat blijven de komende jaren hoog op de Deurnese politieke agenda staan.

De discussie rond de geurverordening van de voorbije maanden heeft de behoefte daartoe aangetoond en alle fracties in de gemeenteraad doordrongen van de noodzaak om de vinger aan de pols te houden.

Dat was de voornaamste conclusie uit de behandeling van het agendapunt in de raadsvergadering van dinsdagavond. Het voorstel werd, zoals verwacht, probleemloos aangenomen. Alleen de eenmansfractie van Progressief Akkoord stemde tegen. Willem Sengers diende een motie in waarin hij de raad opriep om de geurverordening nu nog niet vast te stellen. Hij zag liever dat er eerst een uitgebreid onderzoek naar het leefklimaat in de gemeente Deurne zou worden uitgevoerd, maar stond alleen in dat pleidooi. Het zou volgens de meeste andere fracties leiden tot ongewenste vertraging van projecten als de idop's (integrale dorpsontwikkelingsplannen) en Deurne Paardenwereld. Bovendien loopt er al een landelijk onderzoek naar de gezondheidsrisico's van de intensieve veehouderij.

Sengers vond evenwel dat het gezondheidsaspect voorrang moest hebben boven mogelijke vertraging voor plannen. Met de vraag 'wat is de gezondheid van de burgers deze raad waard?' kreeg hij een aantal fracties op de kast. Gezondheid is voor alle partijen belangrijk, klonk het. "Maar daar gaat het niet alléén om", reageerde Will Tielemans van DeurneNu. "Door het zo te stellen, boezem je mensen angst in en dreig je mensen van elkaar te verwijderen, terwijl we juist samen – burgers, sector en raad – en met open vizier de discussie willen aangaan."

De nieuwe verordening leidt niet tot grote veranderingen. Ook de veelbesproken norm voor de kern van Deurne blijft één ou (odour unit), beduidend strenger dan de wettelijke norm van drie ou. "En een deugdelijke argumentatie om daarvan af te wijken ontbreekt", zei Willeke van Rooij namens de VVD tegen wethouder Kerkers. "Komt het alleen door de oprichting van actiegroep Stop de Stank en de brief van de ZLTO? Zeg dat dan gewoon."

Om 'de besluitvorming niet te frustreren' stemden de liberalen wel in met het voorstel. Dat laatste deden ook de PvdA, die liever een nog strengere norm dan één ou had gezien, en de andere collegepartijen CDA en DOE!

Het debat over de geurnormen krijgt in Deurne snel een vervolg. B en W kondigden al eerder een notitie aan die als basis dient voor een brede discussie over ontwikkelingen in de landbouw in Deurne. Die nieuwe ronde van beraadslagingen zal door Peter Grem slechts van afstand worden gevolgd. De waarnemend burgemeester zat voor het laatst de Deurnese raad voor en werd aan het einde van de vergadering uitvoerig bedankt.