01 april 2008

Herijking Subsidiebeleid afgerond

Op dinsdag 1 april 2008 stond de finale van de herijking van het subsidiebeleid op de agenda. Omdat om 22:00 het officiele afscheid gepland was van de raadsleden Theo Welten en Peter Hanssen werde vergadering vervolgd op woensdag 2 april om het agendapunt inzake het subsidiebeleid alsmede de nog 3 resterende agendapunten af te handelen.

Het nieuwe subsidiebeleid heeft een heel traject doorlopen waarin kaders en richtingen zijn aangegeven door de commissie en vervolgens via de inspraakronde de vrijwilligersorganisaties zijn gehoord. Toch is dit traject snel doorlopen en is na woensdag 2 april het nieuwe subsidiebeleid door de raad vastgesteld. De reden dat deze herijking is opgestart is de evaluatie geweest waaruit bleek dat er veel variaties waren waarop subsidie werd toegekend. Meestal gegroeid vanuit de historie maar wel met als gevolg dat om niet duidelijke redenen de ene organisatie meer kreeg dan een andere. Het doel van het nieuwe subsidiebeleid is dan ook om heldere gronden en voorwaarden subsidie te verlenen en daarnaast te zorgen voor de nodige deregulering om het zowel voor de vrijwilligersorganisaties als de gemeente eenvoudiger te maken met minder administratieve rompslomp.

Natuurlijk betekent dat wel dat er, om de verschillen weg te krijgen, voor de ene organisatie een verhoging aan zit te komen voor andere een verlaging. Daarbij hebben we afgesproken dat wanneer er sprake is van een verlaging en het verschil dusdanig groot is dat er een overgangsregeling wordt toegepast zodat een organisatie de tijd krijgt aanpassingen te doen. De belangrijkste peiler van het subsidiebeleid is waardering en steun te geven aan die vrijwilligersorganisaties die een absolute bijdrage leveren aan het "sociale cement" die ervoor zorgt dat in wijken en dorspkernen leefbaarheid geborgd blijft. Ook is het van belang om te voorkomen dat mensen in isolementen geraken. Daarom hebben we ook vastgesteld dat deelname van jongeren en ouderen en minder valide extra gestimuleerd moet worden. Dit is vormgegeven door in het subsidiebeleid voorwaarden op te nemen per cluster waaraan extra of alleen maar subsidie is gekoppeld.

In de raadsbehandeling hebben we vanuit het CDA toch nog om 3 aandachtspunten gevraagd. Ten eerste hebben wij als CDA fractie vanaf het eerste begin moeite gehad met de tekst die opgenomen was in het cluster Kunst en Cultuur bij het onderdeel zangverenigingen, koren, harmonieen dat expliciet in de tekst verwezen werd naar kerkkoren. Wij zijn van mening dat je heldere voorwaarden moet definieren die op iedereen betrekking hebben en niet bij voorbaat al groepen uitsluit. Dus in plaats van uit te gaan van 80% van de activiteiten gericht is op het ter gehore brengen van religieuze gezangen te spreken over de eis dat minimaal 20% van je activiteiten uitgevoerd dienen te worden in gemeentelijke openbare gelegenheden, horeca aangelegenheden dan wel op openlucht activiteiten en evenementen. In de beantwoording van wethouder Lemlijn gaf zij aan mee te willen gaan in onze denkwijze en de tekst aan te passen indien de raad hier mee in kon stemmen. De raad stemde hiermee in.

Daarnaast hebben we ook gezien dat door de definities die in het subsidiebeleid staan Kindervakantiewerk Helenaveen en Heiakker in de problemen kwamen. Voortaan moeten zij zich wenden naar de dorps- of wijkraad. Na de discussie in de commissie is dit opgelost door een garant stelling van 3 jaar. Toch hebben we extra gevraagd naar een goede evaluatie voor het einde van die 3 jaar om vast te stellen of de ingeslagen weg werkt en de garantstelling wel los gelaten kan worden.

Tot slot hebben we ook gezien dat het VrijeTijds Orkest in vergelijking met harmonieen met minder subsidie moet doen. Natuurlijk zijn er verschillen ten opzichte van een harmonie maar aan de andere kant zien we ook dat het VTO een toch specifieke situatie inneemt. Immers het VTO is specifiek voor ouderen, kan daarom ook makkelijke activiteiten overdag ondersteunen met muzikale begeleiding en heeft leden uit de gehele gemeente. Daarom hebben wij voorgesteld het college de opdracht te geven na vaststelling van het subsidiebeleid, binnen de kaders te onderzoeken of in de vorm van een stimuleringsbijdrage het VTO toch extra gesteund kon worden. In de raad hebben we hiervoor niet de handen op elkaar gekregen.

Leo Cuijpers

Raadslid CDA Deurne