30 november 2010

Hilco Mak voorgedragen als nieuwe burgemeester Deurne

Hilko Mak (56) is maandagavond voorgedragen als nieuwe burgemeester van Deurne. Mak is nu gemeenteraadslid voor het CDA in het Gelderse Beuningen. Hij is in die gemeente ook wethouder geweest.

De voordracht van de vertrouwenscommissie in Deurne werd unaniem gesteund door de gemeenteraad. Mak begon zijn loopbaan in 1971 bij de Algemene Bank Nederland. In 1977 werd hij rechercheur bij de Economische Controledienst (ECD), die in 2000 fuseerde met de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst FIOD. Van 2002 tot 2006 was hij teamleider van de FIOD in Zwolle en maakte hij deel uit van het managementteam van de regio Noord-oost Nederland.

Mak was afdelingsvoorzitter van het CDA in Beuningen, waar hij in 2002 als fractievoorzitter plaats nam in de raad. Van 2006 tot april dit jaar was hij wethouder in de gemeente Beuningen en verantwoordelijk voor de portefeuilles Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting, Welstand, Financiën, Economie, Kunst en Cultuur, Recreatie en Toerisme.

Op welke datum Mak precies kan beginnen in Deurne is afhankelijk van de procedure die nu volgt. De voordracht gaat via de commissaris van de koningin naar de minister en moet bezegeld worden door de koningin.

In Deurne wordt gehoopt dat hij al snel in het nieuwe jaar aan de slag kan op het gemeentehuis als opvolger van Gerard Daandels en waarnemend burgemeester Peter Grem.

30 november 2010