30 juni 2015

In Memoriam: Jan Liebreks

Ons bereikte het droevige bericht van het overlijden van onze oud wethouder Welzijn en oud-raadslid: Jan Liebreks.

Jan Liebreks werd geboren in Mierlo. Jan was gehuwd met Bets Cuijten. Samen kregen zij vier kinderen. Hij kwam in april 1962 in Liessel wonen. Hier begon hij een nieuwe Spar supermarkt met zelfbediening. Na zijn benoeming tot wethouder van de gemeente Deurne in maart 1980 droeg hij de supermarkt over aan zoon Jan. Na het overlijden van Bets in 1988, hertrouwde hij in 1997 met Mietje van Loon.

Jan is vanaf de oprichting van het CDA Deurne een zeer betrokken CDA lid geweest. Hij was raadslid van Deurne in de periode 1976 – 1978. Hierna kwam hij in 1980 terug als CDA Wethouder Welzijn tot 1986. In de periode 1986 t/m 1990 kwam het CDA Deurne in de oppositie en vervulde Jan het raadslidmaatschap waarna hij in de periode 1990 t/m 1994 opnieuw terugkwam als wethouder in het college van CDA, Deurne 19NU en PvdA/Groen Links. In al die jaren richtte hij zijn aandacht voornamelijk op Financiën, Onderwijs en Sociale Zaken en Welzijn.

Zijn betrokkenheid bij de Deurnese samenleving en de Liesselse in het bijzonder was enorm groot. Hij was maar liefst 30 jaar voorzitter van Harmonie Sint-Cecilia waar hij later nog tot erevoorzitter werd benoemd. Daarnaast was hij actief bij de Carnavalsvereniging de Kei, Stg. Herdenkingsmonument Liessel en vele andere vrijwilligersorganisaties. Daarvoor kreeg hij de Legpenning in zilver van de gemeente Deurne in 1991 en een koninklijke onderscheiding in 1994 als Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Ook na zijn wethouderschap bleef hij als CDA lid enorm betrokken. Hij bleef trouw de algemene ledenvergaderingen van het CDA bezoeken en schuwde niet om zijn mening over onderwerpen te laten horen. Ook kon je altijd een beroep op hem doen voor activiteiten waaronder de verkiezingscampagnes. Het laatste jaar werd dit bemoeilijkt door zijn gezondheid en moest hij tegen zijn zin in steeds vaker verstek laten gaan.

Met Jan verliezen we een persoonlijkheid, die altijd tussen de mensen stond. Een echte CDA’er. Wij wensen Mietje, de kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen heel veel sterkte toe in deze dagen.