17 november 2011

Jeugd van tegenwoordig doet het gewoon goed

DEURNE - Met het overgrote deel van de jeugd van tegenwoordig gaat het gewoon goed. De complexiteit van de maatschappij, vervagende gezagsverhoudingen en snelle ontwikkelingen op het gebied van sociale media maken opvoeden wel moeilijker. Dat waren enkele conclusies die gespreksleider Iwan Gijsbers maandag trok tijdens de thema bijeenkomst over de Jeugd van Tegenwoordig in Zalen van Bussel in Deurne.

Het CDA-Deurne, dat de bijeenkomst organiseerde, had pedagogisch medewerker Karel Klaassen van BJB Internaat Vreekwijk, wethouder Jasper Ragetlie met jeugdzaken in zijn portefeuille en directeur jeugdgezondheidszorg Ine Eijdems van de Zorgboog uitgenodigd om met het publiek in gesprek te gaan. Een van de vragen waartoe de discussie leidde was: is ADHD iets nieuws? Volgens mijn moeder bestond het vroeger niet.

"Vroeger had je in een dorp 1 school en 1 voetbalclub. Tegenwoordig krijgen de kinderen veel meer prikkels en moeten ze heel jong al veel beslissingen nemen. De omgeving maakt kinderen druk," werd gezegd. En: "Kinderen moeten zich steeds meer aanpassen binnen het gezin. De maatschappij wordt ingewikkelder, ouders willen het goed doen voor hun kinderen en kinderen andersom ook voor hun ouders," en ook "Het lijkt dat ouders het steeds moeilijker vinden om nee te zeggen en dat ook vol te houden."

De volgende stelling was discipline, hoe pak je dat aan. Wanneer je als ouders nee zegt wees dan eenduidig, leg uit waarom je nee zegt, waren enkele reacties. Wethouder Ragetlie: "Onderzoek wijst uit dat opvoeden het meest effectief is wanneer de omgeving daarin actief meedoet. Zoals een Afrikaans spreekwoord zegt: het vergt een dorp om een kind op te voeden." Grenzen vervagen, leraren hebben geen gezag meer, mensen bepalen hun eigen grenzen. Kinderen zijn vaak beter op de hoogte van de ontwikkelingen op het gebied van sociale media dan hun ouders. Dat alles maakt opvoeden steeds moeilijker, was een reactie uit de zaal. Vroeger werden kinderen opgevoed tot mensen voor de maatschappij, tegenwoordig gaat het erom kinderen op te voeden tot mensen die gelukkig zijn. Dat maakt het ook moeilijker om nee te zeggen, reageerde een ander.

De Wethouder: "We zullen moeten zoeken naar wegen om de kracht terug te brengen in gezinnen waar het mis dreigt te gaan en ouders tijdig aan te spreken op het gedrag van hun kinderen. Dat zal niet altijd mogelijk zijn, soms is een hardere aanpak nodig." In 2015 komt het totale pakket  jeugdzorg op het bord van de gemeente terecht., aldus de wethouder. Ragetlie: "Sommige taken kan de gemeente beter zelf aanpakken, voor andere zal ze samenwerking moeten zoeken met andere gemeenten, professionele instanties of zelfs provincie-breed.  We zijn als gemeente druk bezig ons voor te bereiden op de nieuwe taken en in beeld aan het brengen hoe die samenwerking eruit zou kunnen zien."