27 juni 2012

Koersdocument BP Stationsstraat - Haspelweg

Bijdrage Agendapunt 7: Koersdocument Stationsstraat Haspelweg

Het terrein van de Boerenbond Deurne is al lang onderwerp van gesprek. In eerste instantie maakte het deel uit van het grote bestemmingsplan “Spoorzone” en daarna van het bestemmingsplan Stationsstraat-Haspelweg. Verschillende keren was het opleggen van een wvg nodig om ongewenste ontwikkelingen in dit gebied te voorkomen. De visie van de Raad om dit hele gebied om te zetten naar een woongebied is inmiddels door de tijd zwaar ingehaald. Met de economische situatie waarin we nu zitten en een bouwmarkt die zo goed als geheel stil ligt kunnen we stellen dat er voor de komende 10 jaar zeker niet meer gebouwd gaat worden. Als we dan kijken naar dit gebied dan zegt de CDA fractie dat qua uitstraling een enorme verbeterslag nodig is. Dit kan alleen maar bereikt worden als het gebied helemaal opnieuw ontwikkeld wordt. De CDA fractie kiest dan voor het ontwikkelen van een PDV-plein voor Deurne waar alle perifere detailhandel bij elkaar komt.

Is er dan geklungeld in dit dossier zoals de VVD stellig naar voren bracht in de commissie behandeling. Nee, integendeel, processen zijn netjes doorlopen rekening houdend met wat de wet voorschrijft. En we moeten de wethouder complimenteren in zijn volharding om het dossier tot een goed einde te brengen en tot een oplossing te komen waarmee enerzijds de zittende ondernemers in dit gebied verder kunnen en anderzijds Deurne qua uitstraling in dit gebied er beter van wordt. Dat het dan zo’n lange tijd heeft geduurd is jammer maar we kunnen nu constateren dat de impasse doorbroken is. Verschillende fracties zijn uitgenodigd om ter plekke een gesprek te hebben met de directeur en daar hebben we natuurlijk gebruik van gemaakt en onze visie van een nieuw te ontwikkelen PDV-plein voor Deurne neergelegd. Daarin past geen bouwwerk tot 23 meter hoog en een bedrijvenverzamelgebouw zoals in de vergunning verkregen waartegen diverse bezwaren rezen. Ook de wethouder is het overleg met de Boerenbond aangegaan en we zijn dan ook zeer blij te vernemen dat de Boerenbond in haar visie een lijn uitstippelt die we als CDA fractie ook voorstaan.

Middels de raadsinformatiebrief van afgelopen vrijdag zijn we geïnformeerd over de planning. Het is duidelijk dat 14 september 2012 een nieuwe deadline wordt. Wij doen een dringend beroep op de grondeigenaren in dit gebied om voor die tijd tot overeenstemming te komen. Naar onze bescheiden mening in hun eigen belang maar ook voor Deurne vanwege de verbeteringsslag die in dit gebied gemaakt kan worden.

De sleutel van een succesvol te doorlopen bestemmingsplan is in hun handen.

Leo Cuijpers