21 februari 2015

Mantelzorg krijgt meer ruimte

Sinds 1 november 2014 is er een landelijke nieuwe regeling mantelzorg woningen in werking getreden. Door deze regeling kan in heel de gemeente vergunningsvrij een bijgebouw gebouwd worden of een bestaand bijgebouw gebruikt worden als woonruimte ten behoeve van mantelzorg. Dit mede met het oog op de wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

Het wordt toegestaan om in de achtertuin een tijdelijke woongelegenheid in verband met mantelzorg te plaatsen. In deze bijgebouwen kunnen de mantelzorgers of zorgbehoeftigen wonen, zolang als de hulp nodig is. Deze regeling was tot november 2014 alleen met medische indicatie mogelijk. In de derde herziening buitengebied wordt de regeling aangevuld dat het ook op sociale grondslag is toegestaan gebruik te maken van deze regeling.

Hierbij moet worden opgemerkt; als er op sociale grondslag bijgebouwd moet worden is er een omgevingsvergunning nodig, voor bestaande bijgebouwen geldt dat dit vergunningsvrij is. Hierbij wordt de toegestane oppervlakte 150 m2. Voorheen was dat 80m2 later in de tweede herziening was dat opgehoogd naar 120m2 . Hiermee kan indien meer passende ruimte nodig is voor de mantelzorgtaak dit op zowel medische als sociale grondslag georganiseerd worden.

Wij, als CDA, hebben deze regeling in de commissie van 2 februari van harte ondersteund. Dit onderwerp is al verschillende periodes onderwerp geweest in de verschillende CDA Deurne verkiezingsprogramma's. Nu kan dus ook in bedrijfsgebouwen mantelzorg toegepast worden. De gebouwen moeten uiteraard wel legaal zijn en binnen het bouwvlak liggen.

De rustende boer krijgt nu de mogelijkheid weer terug die er vroeger ook was. Was deze regeling er maar eerder gekomen, dat zou bij veel gezinnen leed en trammelant bespaard  zijn gebleven! In de gemeente Boekel is die regeling al ± 15 jaar van kracht. Uiteraard dienen misstanden te worden voorkomen en mag deze regeling alleen gebruikt worden waarvoor hij bedoeld is. Dit zal ook na ongeveer twee jaar geëvalueerd worden.

Kortom dit past het uitstekend bij onze CDA doelstellingen. De familie als fundament midden in de samenleving met een terugtrekkende overheid. Uiteindelijk gingen, na discussie, alle fracties akkoord deze regeling verder uit te werken in de derde herziening buitengebied als ook toe te passen voor heel Deurne binnen reguliere mogelijkheden.

Evert van Kampen, CDA raadslid