20 februari 2006

Masterplan Spoorzone goedgekeurd

Eensgezind heeft de raad dit plan op 21 februari 2006 goedgekeurd.

Een pluim op de hoed voor onze wethouder Henk Kerkers, want hij heeft z’n belofte waar gemaakt. Er is goed overlegd, problemen zijn met veel inzet opgepakt.

Het project is tijdens de opbouw fase ook nog groter geworden. De omgeving van het Stationsplein is er ook in opgenomen. Dat is op zich goed, want het Stationsplein moet het nieuwe gezicht van Deurne worden vanuit de NS halte.

St. Jozefparochie krijgt een opfrissing die nu al enthousiast begroet wordt.

De volgende gebieden gaan in volgorde van benoeming aangepakt worden:

1 A: Stationsplein

1 B: Katoenstraat

1 C: Industrie West

2 A: Middengebied

2 B: Fabriekstraat Oost

3 A: Boerenbondlokatie

3 B: Derpsestraat

 4A: Haspelweg

 4 B: Leembaan (autonome ontwikkeling)

Er zal nog veel gesproken moeten worden. Het plan, € 150 miljoen, is een project dat Deurne een geweldige oppepper zal geven. De volgende opdracht is om mede financiers (SRE, provincie, Rijk en EU) te zoeken, die samen met de gemeente Deurne het tekort van 10 miljoen willen betalen.

Deurne wordt hiermee als centrum van de Peel nog sterker op de kaart gezet.

Het zal werkgelegenheid opleveren, nieuwe ontwikkeling voor Praxis, groenwinkel Boerenbond en Lidl worden mogelijk gemaakt. Veel industrie zal naar nieuwe locaties gaan.

Bijna  600 nieuwe wooneenheden zitten in het masterplan.

Verkeersstromen worden aangepast en er komt voldoende nieuwe parkeergelegenheid aan de zuidkant.

Kortom: Er is nog veel werk te verzetten, en we zijn blij dat Henk Kerkers die kar trekt, want dat is hem toevertrouwd.

Evert van Kampen, Raadslid.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.