04 februari 2014

Noodkreet Hofke van Marijke

Maandagavond 3 februari stond de brief van het bestuur van het Hofke van Marijke op de agenda van de commissie Omgeving. Lees hier de inbreng van de CDA fractie:

CDA Deurne is altijd van mening geweest dat gemeenschapshuizen een belangrijke bijdrage vervullen aan de leefbaarheid van dorpen en wijken. Dat is ook waarom we alweer vele jaren terug een voorzieningentrap in de raad hebben vastgesteld. Het minimale niveau per wijk/dorp.

Ook hebben we geconstateerd dat per gemeenschapsaccommodatie andere omstandigheden gelden. Eigendom van een stichting, eigendom van de gemeente, volledige horecavergunning dan wel ondersteunende horeca. En zoals we in de Raadsinformatiebrief van 29 januari jl hebben kunnen lezen zou er voor het Hofke van Marijke zelfs gelden dat er geen horeca (is in ieder geval niet beschreven) van toepassing is. Zo lijkt er sprake van willekeur wat niet goed is.

Raadsopdracht 8 en 9 zijn geformuleerd om een nodige herijking te maken en staan voor dit jaar op de planning. Voor het CDA Deurne blijft overeind staan dat gemeenschapshuizen een belangrijke rol vervullen in de samenleving. Niet bedoeld als horeca centra voor bruiloften en partijen. Wel als multifunctioneel buurthuis voor maatschappelijke doeleinden waarin ondersteunende horeca nodig is. Het is nodig dat we samen met besturen van gemeenschapshuizen kijken naar nieuwe verdienmodellen die complementair zijn aan de huidige functies om zodoende naar de toekomst bestaansrecht te borgen. De veranderende wetgeving voor WMO en AWBZ biedt in onze ogen hiervoor kansen. Met Deurne koerst op eigen kracht vragen we meer van onze inwoners en het is dan ook belangrijk eigen initiatief te faciliteren. We zien ook dat elke gemeenschapshuis zijn eigen situatie kent zoals bv in Vlierden en Helenaveen waar de accommodatie tevens dienst doet als gymzaal voor de school. Daarom moeten we enerzijds streven naar zoveel mogelijk gelijke monniken gelijk kappen en aan de andere kant maatwerk leveren voor specifieke omstandigheden.

De CDA fractie ziet geen relatie met het bestemmingsplan centrum die we enkele maanden geleden hebben vastgesteld. De horeca functie waarover we in het bestemmingsplan centrum spreken is van totaal andere aard en functie.

CDA Deurne vindt dat het Hofke van Marijke niet verloren mag gaan voor de wijk St. Jozefparochie. Daarom zullen we met de uitwerking van raadsopdracht 9 heldere kaders moeten scheppen met eenduidige afspraken over horeca activiteiten. Hierbij is de betrokkenheid van de besturen wat ons betreft zeer gewenst.

Wij verwachten op korte termijn dat de verantwoordelijke wethouder aan tafel gaat met het bestuur om te bezien wat er op korte termijn nodig is om de overbrugging naar de lange termijn te kunnen maken. Over die kaders moeten we zorgvuldig spreken.