17 april 2014

Plan van aanpak Urgentiegebieden

Afgelopen maandag 14 april 2014 vond de eerste commissievergadering plaats na de verkiezingen en dus in een nieuwe samenstelling. Evert van Kampen en Benny Munsters vertegenwoordigde het CDA Deurne en brachten de volgende inbreng en visie inzake urgentiegebieden voor het buitengebied en de intensieve veehouderij.

Algemeen/ context:

Brabant, en specifiek de regio zuidoost Brabant waar Deurne een belangrijke onderdeel inneemt is een internationale toonaangevende regio op het gebied van agrofood. Sector gerelateerde partijen alsook CDA Deurne hebben de ambitie in de toekomst tot de meest innovatieve en duurzame agrofoodregio’s van Europa te behoren. Om de concurrentie positie van de regio te behouden is draagvlak en empathie voor de sector essentieel.

De transitie naar een zorgvuldige veehouderij is erop gericht de positie van de sector te versterken en tegelijk een betere balans te krijgen met hun omgeving.

Kaderstellend:

Ondanks dat het aanwijzen van de urgentiegebieden geen verplichting blijkt te zijn, zoals in het plan van aanpak omschreven, is het voor CDA-Deurne van belang hierin de behoeften en wensen van burgers uit Deurne te vertalen.

Aan de commissie wordt vanavond een controlerende taak gevraagd aangaande het plan van aanpak voor de aanwijzing van urgentiegebieden en opstellen van verbeterplannen.

Het goed uitoefenen van deze controlerende taak kan wanneer er door deze zelfde commissie duidelijke kaders worden gesteld, namelijk met duidelijke kaders is er ook iets te controleren.

Deze doelen behoren volgens het CDA Deurne de feitelijke vertalingen te zijn van de behoeften en wensen van onze burgers in Deurne.

Inhoud:

Het voorliggende plan van aanpak suggereert dat er in 2020 in Brabant geen gebieden meer zijn met overlast door de veehouderij. Er is dan sprake van een zorgvuldige veehouderij, welke economisch renderend, en in evenwicht met zijn omgeving produceert.

CDA Deurne durft uitdagingen aan te gaan!, de vraag of dit doel haalbaar is en uitvoerbaar met aanvaardbare inspanningen moeten we als commissie op voorhand beantwoorden?, Dit is belangrijk, want een onbereikbaar doel motiveert mensen niet en kan leiden tot een onrendabele investering.

CDA Deurne is zich er van bewust dat de huidige beleidsmatige aanpak naar een zorgvuldige veehouderij vanuit de provincie is gebaseerd op (via de uitvoeringsagenda Brabantse Agrofood) drie lijnen, beheersen, ontwikkelen en saneren.

Beheersen via de regels in de Verordening ruimte 2014. De Brabantse Zorgvuldigheidsscore Veehouderij (BZV) is een invulling van de ontwikkelingslijn. De aanpak van de urgentiegebieden geeft invulling aan de saneringslijn.

De aanwijzing van urgentiegebieden als instrument voor naar een zorgvuldige veehouderij en balans tussen agrarische bedrijven en omgeving, is echter volgens CDA Deurne de verpakking van een bikkelharde saneringsdoelstelling op onze hard werkende agrarische ondernemers welke het water aan de lippen staat.

De legitieme vervolg vraag is dan: beantwoordt de provincie, en uiteindelijk ook voorliggend plan van aanpak met dit saneringsinstrument de vooropgestelde doelstelling tot een zorgvuldige veehouderij ?, en zijn we bereid daarvoor onze hardwerkende gezinsbedrijven in Deurne en daarbuiten te offeren?

Voor CDA Deurne is dat een duidelijk NEE.

Andere vragen zijn dan:

Kunnen voldoende financiële middelen worden gevonden bij partijen om ook daadwerkelijk aan de slag te kunnen met voorgenomen verbetering vanuit de nader op te stellen verbeterplannen, en wie voorziet hiervoor een mogelijk waarborg (fonds) ?

Beantwoorden we met dit plan van aanpak als commissie de behoeften en wensen van onze Deurnese burgers en agrarische gerelateerde ondernemeningen in Deurne en daarbuiten ?

Discussie tweede termijn

CDA Deurne voorziet een complexe strijdigheid in urgentiegebieden als instrument naar een zorgvuldige veehouderij. In het plan van aanpak wordt de oorzaak van de onbalans met de omgeving vastgesteld door schaalvergroting en verdere intensivering van dieren en bedrijven.

In deze commissie is er volgens CDA deurne het gezamenlijk besef dat het gevolg van schaalvergroting is dat er in delen van de provincie/ Deurne op een klein gebied veel dieren worden gehouden en veel mensen wonen. Door de effecten op de leefkwaliteit van mens, dier en natuur roept dit maatschappelijk steeds meer weerstand op staat het draagvlak voor de sector erg onder druk.

Wanneer we met ‘boeren verstand’ het voorliggende plan van aanpak tot het aanwijzen van urgentiegebieden en het opstellen van verbeterplannen analyseren en afspiegelen naar de praktijk zien we dat hardwerkend gezinsbedrijven welke met veel moeite een kostendekkende bedrijfsvoering kunnen realiseren, tegen de markt in worden gedwongen tot innovatie, om te schakelen naar andere functies, te verplaatsen, te saneren of wel te stoppen met hun bedrijfsvoering.

De tegenstrijdigheid zit verpakt in het beleid dat ‘gedwongen stoppers’ niet bijdrage aan de doelstelling tot een zorgvuldige veehouderij, maar volgens de in het plan van aanpak omschreven kaders, de schaalvergroting in de agrarische sector juist in de kaart speelt. Concreet, worden gezinsbedrijven door de financiële situatie gedwongen te stoppen, het geen vervolgens ruimte faciliteert voor de schaalvergroting van de bedrijven met een bedrijfsvoering gericht op kosten minimalisatie of te wel schaalvergroting.

Slot:

CDA Deurne, neemt haar zuivere politiek verantwoordelijkheid vanuit ons dualistisch systeem en vraagt partijen deze notitie aan te houden en op voorhand gezamenlijk te werken aan een startnotitie ofwel een gezamenlijke kaderstelling, waarin de spelregels, randvoorwaarden, en uitgangspunten ten aanzien van de inhoud worden bepaald, met vragen als wat willen we bereiken?, wat gaan we er voor doen?, op welke manier wordt er na realisatie verantwoording afgelegd, waar liggen welke verantwoordelijkheden, wat zijn de risico bij uitvoering conform kaders, wat mag het de burger kosten? en wat gaan we binnen welke periode doen?

Het bediscussiëren en vaststellen van uitganspunten en randvoorwaarden voor de aanwijzing van urgentiegebieden en opstellen van verbeterplannen, door de specifieke situatie van Deurne (lokaalniveau) is  cruciaal voor latere verantwoording en controle achteraf voor onze burgers in Deurne.