16 april 2011

Politiek Deurne schrikt van omvang

Deurne - Dat het onderzoek naar de grondexploitatie in Deurne nog een paar flinke tegenvallers zou herbergen, werd verwacht. Maar dat er twintig miljoen euro extra opzij moet worden gezet om de risico's af te dekken daar hadden weinig politieke partijen rekening mee gehouden. "We wisten allemaal dat het geen rozengeur en manenschijn was", zegt CDA fractievoorzitter Leo Cuijpers. "Het was op voorhand moeilijk in te schatten. Maar als je dan op twintig miljoen uitkomt, is dat wel slikken."

De raadsleden worden binnenkort bijgepraat over de details van het rapport dat het externe bureau Fakton heeft uitgevoerd. Donderdag maakte B&W bekend dat er 3,7 miljoen extra moet worden bezuinigd vanaf 2012, met name als gevolg van mogelijke verliezen van het grondbedrijf. "Beslissingen over aan- en verkopen worden genomen op basis van cijfers die je op dat moment hebt", zegt Cuijpers. "Deurne heeft enorme slagen gemaakt, of je nu kijkt naar het centrumplan, de woonservicezones of de wegenstructuur. Die verbeteringen waren hard nodig. Als je de crisis had kunnen voorspellen, had je misschien andere keuzes gemaakt, maar dat is achteraf altijd gemakkelijk. Wellicht dat we bij de evaluatie van het rapport zeggen dat zaken anders hadden gekund, maar dan hebben we als raad eerst alle informatie nodig."

De portefeuille grondexploitaties lag jarenlang in handen van burgemeester Gerard Daandels. Bij de vorming van het nieuwe college ging die verantwoordelijkheid over naar wethouder Henk Kerkers. Toen al werd het onderzoek geinitieerd door raad en college. De uitkomst daarvan is nu zorgelijk. "Ja, we zijn geschrokken", zeg Jeroen van Lierop van de VVD. "Maar voordat ik er verder iets over zeg, wil ik op de hoogte zijn van de details."

Duidelijk is wel dat bij de fracties vragen leven over de manier waarop de raad jarenlang is geinformeerd. Michiel Dankers (DOE!) zegt dat in het verleden door de portefeuillehouder altijd een 'positief beeld is geschetst over ontwikkelkansen en mogelijkheden''. "Ik herinner me een nieuwjaarstoespraak van Daandels, waarin hij sprak over een droom die hij had en wat er allemaal gedaan zou worden in Deurne. Soms zijn dromen bedrog, zo blijkt". Ook Willem Sengers (Progressief Akkoord) had altijd de indruk dat de grondexploitatie goed in elkaar stak. "Dat was het verhaal dat we te horen kregen en dat komt niet overeen met het beeld dat het college nu schetst."

Jan Adriaans daarentegen is niet verbaasd., zegt hij. De PvdA-fractievoorzitter memoreert dat hij al jaren kritisch is geweest over de grondexploitatie. "Maar er waren teveel fracties die onze zorg niet deelden." De raad had de risico's dus eerder moeten onderkennen. "Maar daar hoort wel de nuance dat Deurne ook jarenlang enorm heeft geprofiteerd van de actieve grondpolitiek. En eerlijk is eerlijk; niemand heeft de ernst van de crisis kunnen voorzien."

Wil Tielemans van DeurneNu geeft aan dat de raad een budget bepaalt voor strategische aankopen. "Vervolgens ligt de verantwoordelijkheid bij het hele college. Burgemeester en wethouders dus. Ik wil graag weten; hoe werd daar in het college over gesproken?" Ook contstateert Wil Tielemans dat te weinig vaart achter projecten heeft gezeten. "Bedrijventerrein Binderen bijvoorbeeld lag al klaar terwijl het nog hoogconjunctuur was. Toen moesten we wachten op Jantje, Pietje en Klaasje die vanuit de Spoorzone overkwamen. Vervolgens slaat de crisis toe en lijd je verlies. Ligt dat dan aan de crisis of is er te laat gehandeld?"