05 september 2012

Raad Deurne heeft meer tijd nodig

DEURNE - De meeste fracties in de gemeenteraad van Deurne hebben meer tijd nodig om tot een afgewogen oordeel te komen over een nieuwe wijze van inzameling van oud papier en karton.

Dat bleek dinsdagavond in de vergadering van de commissie Wonen en Economie. Het debat was op voorhand al beladen. Het contract met Sita loopt eind dit jaar af en de nieuwe opdracht is via een aanbesteding gegund aan het Veldhovense Box bv. De opbrengst voor Deurne is daardoor flink verhoogd en is het hoogst als de inzameling niet meer geschiedt met medewerking van de dertien Deurnese verenigingen die dat al sinds jaar en dag doen. B en W willen die extra euro's via de afvalstoffenheffing teruggeven aan alle Deurnese huishoudens. De verenigingen wordt een afbouwregeling in het vooruitzicht gesteld.

Bij de clubs, die plots een belangrijke inkomstenbron zien opdrogen, is die boodschap als een bom ingeslagen. De publieke tribune van de raadszaal was dan ook goed gevuld, dinsdagavond.

Slotsom na tweeëneenhalf uur vergaderen was dat de fracties meer tijd nodig hebben, omdat er nog te veel onduidelijkheden en vragen zijn. De oppositiepartijen VVD en Deurne waren al wel uitgesproken: zij willen dat de inzameling niet bij de verenigingen wordt weggehaald. De coalitiepartijen hielden hun standpunten nog even voor zich. Zij willen inzicht in de daadwerkelijke consequenties van het verlies aan inkomsten bij de verenigingen. Dreigt een aantal dan echt om te vallen? Ook willen ze meer informatie over mogelijke juridische gevolgen. Besloten is om een extra commissievergadering te plannen over dit onderwerp.

+++++++++++++++++++++++++++++++

Luister hieronder naar de bijdrage van de CDA fractie in de eerste termijn en de reactie van alle partijen in de tweede termijn tijdens de commissie vergadering:

CDA eerste termijn

Fracties tweede termijn (in volgorde Doe! PvdA CDA DeurneNu VVD)