11 december 2013

Raad: Najaarsnota 2013

Voorzitter, voor ons ligt de najaarsnota 2013. Net als vorig jaar ziet het er na de verwerking van alle ontwikkelingen uit dat een positief resultaat wordt geboekt. Dit geeft aan dat de flinke bezuinigingen die we ingezet hebben en die oplopen tot rond de 9 miljoen structureel er voor zorgen dat we financieel de goede weg op koersen. De algemene reserve wordt weer sterker en dat is ook hard nodig.

We zien dat de komende jaren met name in het thema Samenleving behoorlijke opgaven wachten. Zo als we ook in deze najaarsnota zien is het begroten van die ontwikkelingen voor de transities in de zorg, de wmo, waarbij we afhankelijk zijn van de landelijke uitkomsten, niet eenvoudig en leidt tot grote afwijkingen. Als we kijken naar de verschillende samenwerkingsverbanden dan moeten we oog hebben voor de frictiekosten. U geeft duidelijk aan dat we van de samenwerking ODZOB moeten leren. In het kader van de Peelsamenwerking 6.1 en het opstellen van een gemeenschappelijke regeling dient hier dus goed over gesproken te worden. Ook moeten goede afspraken gemaakt worden over de overvloedige ruimtes in de verschillende gemeentehuizen die zullen ontstaan en de daaruit vloeiende overheadkosten. Die worden immers over minder mensen in dit huis doorberekend.

In de najaarsnota schrijft u dat de bezuiniging op raadsleden is gerealiseerd door van 23 naar 19 raadsleden te gaan. Echter bij ons weten is dit voorstel in de eerste kamer niet goedgekeurd. Dat zou in onze ogen dan betekenen dat deze bezuiniging niet is gerealiseerd.

In de najaarsnota merkt u verder op dat agenda 22 niet is uitgevoerd omdat dit landelijk geratificeerd is. Wij willen van de wethouder horen of dit alleen het maken van beleid betreft en niet de toepassing van agenda 22. Als dit wel zo is dan doen we hiermee een kwetsbare groep zeer tekort! De CDA fractie vindt ook de ontwikkeling voorziening dubieuze debiteuren zorgelijk. In de najaarsnota zien wij dat deze met 1 miljoen euro verslechterd. Kan de wethouder aangeven welke maatregelen hij hierop wil nemen zodat deze de komende jaren er minder zorgelijk komt uit te zien?

De ingeslagen weg, met moeilijke keuzes, maar voor een sterker Deurne, ligt op koers. Onze burgers,  de samenleving, moet meer ruimte krijgen voor initiatief en de overheid moet dit goed faciliteren. Met de peelgemeenten moeten we sterk optrekken om de grote uitdagingen die op ons afkomen aan te kunnen en tegelijkertijd blijven we herkenbaar als Deurne. Samen bereiken we meer!

Leo Cuijpers, Fractievoorzitter CDA Deurne

10 december 2013