15 maart 2012

Stand van zaken MOB complex

Er gaan op dit moment veel geluiden over de gang van zaken rond het MOB complex aan de N270. Er zijn helaas fracties die nu populistisch roepen en vergeten dat er een reeks van keuzes van de raad sinds eind jaren negentig de gang van zaken hebben beïnvloed. En is er dan de kans om op de commissievergadering van 12 maart jl. hierover geïnformeerd te worden en vragen te stellen, danwel je opmerkingen te maken, dan schittert de betreffende fractievoorzitter door afwezigheid.

De eerste stappen om tot aankoop van het MOB Complex over te gaan zijn eind jaren negentig gezet. In het kader van het project Spoorzone kwam het MOB complex in beeld als ruimte om bedrijven naar toe te verhuizen om zodoende plaats te krijgen in de Spoorzone en zo in staat te zijn de Spoorzone te herstructureren met voornamelijk woningbouw in de midden zone. In 2005 werd met ondernemer Driessen gesproken over verplaatsing van zijn bedrijven in de spoorzone naar het MOB complex om onze doelen in de Spoorzone te kunnen bereiken. In 2006 kwam de overeenkomst rond met instemming van de gemeenteraad en levering zou plaats vinden zodra het bestemmingsplan onherroepelijk zou zijn. Deurne was het MOB complex kwijt en belangrijke grondposities in de Spoorzone rijker. Het is voor het CDA duidelijk dat de afspraken die toen gemaakt werden nooit gemaakt zijn met de wijsheid in pacht dat in 2008 door de val van de Amerikaanse bank Lehman een wereldcrisis zou uitbreken met enorme invloed hoe het een en ander er in 2011 zou uitzien. Met het definitief uitvoeren van de transactie in 2011 zien we dat Driessen het MOB complex heeft doorverkocht aan de distributie organisatie Edco die 250 extra arbeidsplaatsen biedt, wat goed is voor Deurne. Alle informatie heeft ter inzage gelegen voor de raadsleden en we vinden het onbegrijpelijk dat er fracties nu durven te stellen dat wethouder Kerkers te weinig geïnformeerd heeft in dit dossier. Die dit roepen moeten eerst maar eens bij zichzelf te raden gaan of ze wel de moeite genomen hebben om alle ter inzage gelegde dossiers te bestuderen alvorens hierover opmerkingen te maken. Dan hadden ze kunnen weten dat sinds medio 2010 wethouder Kerkers het dossier voor de uitvoering heeft overgenomen van zijn voorganger. Wethouder Kerkers beslissingen van de raad o.a. ook over de kruispunten/rotondes op de N270 voor de benodigde aansluitingen heeft uitgevoerd en alles in het werk heeft gesteld om eventuele financiële tegenvallers tot een minimum te beperken. Natuurlijk begrijpen we dat wanneer je naar de verkoopprijs kijkt die Driessen gerealiseerd heeft t.o.v. de verkoopprijs die de gemeente heeft gerealiseerd, de vraag opkomt van "hoe kan dit verschil zo groot zijn?". Had Driessen er zelf zijn activiteiten ontplooid dan was er waarschijnlijk ook nooit een discussie ontstaan. Duidelijk is dat het een onderhandelingsresultaat is. In de commissie is met name gevraagd aan de wethouder om daarin nog meer informatie te verschaffen. In de eerstvolgende presidium vergadering wordt deze “raadsopdracht” verder gespecificeerd. Ook werd er gesuggereerd door andere fracties dat we er een tuinman bij geleverd hebben. Ook hier weer onjuiste weerspiegeling van zaken. De gemeente onderhoud het groen van het MOB-complex voor de eerste 10 jaar en hiervoor wordt door TISA, de ontroerend goed tak van Edco, elk jaar een financiële vergoeding overgemaakt.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.