02 april 2006

Terugblik op de CDA verkiezingscampagne door Henk Kerkers

In de vorige CDA info heeft u kunnen lezen over onze CDA On Tour, waarbij we per fiets door onze gemeente trokken om informatie bij onze inwoners op te halen. Deze informatie hebben we gebruikt bij de samenstelling van het CDA verkiezingsprogramma 2006 – 2010. In de periode vanaf oktober 2005 werd de verkiezingscampagne voorbereid, waarvan de uitvoering met name plaats vond de laatste 4 weken voor de verkiezingsdatum van 7 maart 2006. Leo Cuijpers was onze projectleider voor de verkiezingen. Graag doe ik jullie verslag over onze campagne.

Aftrapbijeenkomst 7 januari 2006

Op deze zaterdag komen onze 30 CDA kandidaten en het bestuur vanaf 1100 uur bij elkaar bij zalen van Bussel. Tijdens deze bijeenkomst wordt iedereen geïnformeerd over de CDA campagne, die de komende 2 maanden gevoerd wordt. De grote lijnen zijn uitgezet en diverse suggesties worden aangedragen om zaken te verbeteren. Tussen de middag genieten we alle van een heerlijke lunch en versterken we de informele contacten. Omstreeks 14:30 uur sluiten we af en iedereen is goed geïnformeerd over onze campagne.

Twee dingen van deze dag zullen nog lang in mijn herinnering blijven. Op die dag was Mientje van Dijk in ons midden en ze vertelde me, dat ze de week daarna voor een operatie naar het ziekenhuis moest en dat het herstel wel enige tijd zou kunnen duren. Mientje vond het vervelend, dat ze daardoor voor onze campagne minder actief kon zijn. De trieste afloop kennen we en helaas hebben we twee weken later voorgoed afscheid moeten nemen van ons Mientje.
Het tweede droevige bericht was op die dag, dat Anny Cunnen ons vertelde, dat haar man Broer ongeneeslijk ziek was. In februari hebben we helaas ook afscheid moeten nemen van Broer Cunnen.

De werkgroep Straat

Binnen de campagne waren we met veel CDA mensen, waardoor we de taken verdeeld hadden over een groot aantal werkgroepen. De straat campagne had als doel om Deurne zo groen mogelijk te maken met CDA borden. De gemeentelijke aanplakbiljetten werden voorzien van CDA posters. Daarnaast werden op diverse plaatsen grote CDA billboards geplaatst en kleinere CDA borden voor in de tuinen bij CDA’ers of sympathisanten. CDA spandoeken werden op diverse plaatsen opgehangen en al onze leden ontvingen een CDA poster om voor het raam op te hangen.

Binnen deze groep is het met name Evert van Kampen, die vele borden heeft geplakt en hersteld nadat het weer of vandalen zich hadden uitgeleefd op onze posters.

Canvas Canvas staat voor mensen op straat aanspreken en trachten met hen in gesprek te gaan en hierbij het CDA onder de aandacht te brengen. De vrijdag en zaterdag voor de verkiezingen hebben we ons volop geuit in het centrum van Deurne. Liesbeth Franssen had dit perfect voorbereid. We hadden een grote marktkraam met veel promotiemateriaal, waaronder natuurlijk CDA ballonnen voor kinderen. Op vrijdagmiddag kwam ons CDA tweede kamerlid Corien Jonker ons CDA mee promoten. En op zaterdag werd er heerlijke erwtensoep aangeboden aan de bezoekers van onze CDA kraam.

Tijdens beide dagen zijn we met onze twee promotie auto’s met geluidswagen door Deurne en al haar kerkdorpen getrokken om ons CDA ook daar onder de aandacht te brengen.

Weekbladen, krant en wijk/dorpsfolder

Tijdens de landelijke CDA campagne training welke ik in november gevolgd hebt werd aangegeven, dat de laatste twee weken voor de verkiezingen de belangrijkste waren. Met name zwevende kiezers oriënteren zich vlak voor de verkiezingen. Om die reden was het CDA in de januari periode niet actief in de bladen. Daar tegenover stond, dat we de laatste week voor de verkiezing overal aanwezig waren. De wijk/dorpsfolders vielen overal in de bus. Aan de verspreiding hebben vele CDA’ers en sympathisanten meegewerkt.
De laatste week waren we zeer prominent aanwezig in het Weekblad voor Deurne, het Eindhovens Dagblad, de Trompetter en het Zondagsnieuws.

Website www.cda.nl/deurne

De nieuwe media spelen een steeds grotere rol in de campagne. Onze CDA website bevatte alle informatie over onze CDA kandidaten en ons verkiezingsprogramma. Aanvankelijk hebben we wekelijks nieuwe informatie op de website geplaatst en de laatste week bijna dagelijks. Leo Cuijpers zorgde ervoor, dat onze website een nieuw uiterlijk kreeg en dat steeds alle informatie op de website geplaatst werd. Het bezoek aan onze website werd gemeten en in de laatste week en met name de dag van de verkiezingen nam het aantal bezoekers explosief toe.
Tevens hadden we de laatste drie weken voor de verkiezingen een prijsvraag op onze website, waarmee iedere week een MP3 speler gewonnen kon worden. Deze actie leverde in ieder geval meer bezoekers aan onze website op, maar daarnaast publiciteit bij Barend en van Dorp en in het NRC dagblad .

CDA vrijwilligers en sympathisanten

Terugkijkend op de campagne, dan mogen we er trots op zijn hoeveel mensen hier enthousiast zijn/haar bijdrage aan hebben geleverd. Meer als 100 mensen zijn hierbij actief betrokken geweest. Dat geeft een tevreden CDA gevoel. Allen hiervoor bedankt.

Met vriendelijke groeten Henk Kerkers