05 maart 2009

Thema-avond: Toekomst van kerkgebouwen

Afgelopen donderdag 5 maart 2009 heeft het CDA, afdeling Deurne, een bijeenkomst gehouden om met leden en geïnteresseerden te discussiëren over  de toekomst van kerkgebouwen. Aanleiding hiertoe is het genomen besluit om de kerken in Walsberg (2009), Zeilberg (2010) en St. Jozef (2018) te sluiten.

Voor deze discussie waren van de 3 voormalige parochies vertegenwoordigers uitgenodigd. Namens de Walsberg sprak de heer Geert Kanters, namens de Zeilberg de heer Thieu Berkers en namens de St. Jozef mevrouw Annemarie Janssen.

Iedere spreker kreeg eerst de gelegenheid om de achtergrond en activiteiten van de werkgroep toe te lichten. De discussie werd geleid door de raadsleden Iwan Gijsbers en Leo Cuijpers. De doelstelling van het CDA voor deze avond was om voldoende bagage te krijgen voor het vervolg als het gaat om de toekomst van de kerkgebouwen en wat dit betekent voor de leefbaarheid in een wijk/dorp en de ruimtelijke aspecten.

Thieu Berkers van de werkgroep Zeilberg benadrukte dat zij er nog duidelijk van overtuigd zijn dat het mogelijk is de kerk te behouden zowel als gebouw als het uitvoeren van erediensten. De werkgroep is hier dan ook flink mee bezig.

Geert Kanters van de werkgroep Walsberg sprak over een “fait complit”, ofwel een besluit dat niet meer terug te draaien is. Er moet nu gekeken worden om het maximale in het belang van de Walsbergse gemeenschap eruit te halen. In de Walsberg zijn  ze wel zeer teleurgesteld in de gang van zaken en met name als het gaat om de communicatie in het gehele proces.

Vanuit de werkgroep St. Jozef vertelde Annemarie Janssen dat men nu inderdaad bezig is met een loterij om geld in te zamelen voor het benodigde onderhoud aan het dak van de kerk. Zij ziet de problematiek waarvoor het kerkbestuur staat en zegt dat er al het nodige gedaan moet worden om de gebouwen überhaupt te behouden.

In de discussie kwam helder naar voren dat de gebouwen een cultureel erfgoed zijn en derhalve niet zomaar verloren mogen gaan. Daarnaast is helder dat er voor velen nog een emotionele betekenis aan deze gebouwen is verbonden. Dat maakt de discussie natuurlijk ook lastig omdat voor velen het niet eenvoudig is hierover alleen maar rationeel te praten.

Bij de stelling dat een kerk het sociale ankerpunt is van een wijk/dorp waren de meningen divers en verdeeld. Zo kwam naar voren dat de gemeenschapshuizen hierin ook al een rol vervullen en daarom een kerkgebouw niet als het sociale ankerpunt hoeft te worden gezien.

De laatste stelling betrof: “Van kergebouwen kun je alles maken”. De raadsleden Gijsbers en Cuijpers hadden hiervoor uitgebreid onderzoek gedaan op internet en lieten de aanwezigen middels een lopende presentatie zien wat er met diverse kerkgebouwen in Nederland gebeurd is. Zo zijn er kerken omgebouwd tot boekhandel, kunstateliers, kantoorhuisvesting en diverse andere toepassingen.

Conclusies van de avond waren:

Het met alle betrokken partijen in gesprek gaan en blijven is van groot belang om tot de juiste keuzes te komen. Integraal benaderen, door met alle aspecten die in de omgeving spelen rekening te houde, zal moeten leiden tot de juiste ontwikkelingen. Gemeentebesturen moeten niet alleen maar toekijken wat er gebeurd maar actief meekijken om uiteindelijk gewenste ontwikkelingen in een wijk/dorp te stimuleren. En ook helder werd dat een gebouw (kerk) en het geloof beleven niet onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.