10 september 2011

Welstandsnota Deurne toegankelijker

DEURNE - In Deurne gelden over enkele weken nieuwe welstandsregels. De nieuwe richtlijnen zijn volgens de gemeente een stuk toegankelijker en overzichtelijker dan de regels uit 2004.

"In de nieuwe nota kunnen inwoners alles terugvinden op één A3-tje per gebied", zei wethouder Henk Kerkers deze week tijdens de raadsvergadering in Deurne. De vaststelling van de nieuwe nota is het eindpunt van een lang proces.

De eerste welstandsnota werd in 2004 vastgesteld als verplicht uitvloeisel van de wijziging in de Woningwet in 2003. Er kwam destijds een vuistdik boekwerk op tafel, waar nauwelijks doorheen te komen was. Een amendement van een toenmalige raadsmeerderheid (Deurne19Nu en CDA) zette overigens al meteen een streep door een groot deel van de opgestelde ciriteria.

Nu ligt er een nieuwe nota. Als een burger bouwplannen heeft, hoeft hij voortaan niet meer het hele document door te ploegen, maar ziet hij meteen welke criteria voor welk gebied gelden. In de nieuwe nota worden in totaal twintig categorieën gehanteerd, soms verwijzend naar type bebouwing (bijvoorbeeld 'dorpsinbreidingen', 'historische dorpslinten', 'parkachtige woongebieden' of 'kantoorgebieden'), soms gerelateerd aan een specifiek gebied ('centrumgebied Deurne', Kasteellandschap Haageind' of 'beschermd dorpsgezicht Helenaveen'). Dat is een belangrijk verschil met de vorige nota; het nieuwe document is volledig toegeschreven op de gemeente Deurne en de karakteristieken van het straatbeeld in de gemeente.