09 juni 2013

Wildbeheer in Deurne

Wildbeheer is een beladen onderwerp, daarover bestaan verschillende meningen. Dat mag, en daar dient ook rekening mee te worden gehouden. Uitgangspunt moet zijn: niet schieten op alles wat beweegt, dat mag ook niet; wetgeving moet gerespecteerd worden.

Wat is er aan de hand.

De laatste jaren laat het Faunafonds het steeds meer afweten. Het faunafonds legt voor een groot deel de risico’s op het bord van de tuinders en/of agrariërs. Zij moeten steeds meer maatregelen nemen om wildschade te voorkomen, zoals afrasteren, vogelverschrikkers en knalapparaten. Daar komt nog bij dat een behoorlijk percentage ( ± 15%) eigen risico is.

Heeft men wildschade dan wordt al € 300,00 voorrijkosten in rekening gebracht om de zaak in behandeling te nemen. Dit wetende is het heel belangrijk dat wildschade zo veel mogelijk beperkt wordt door een evenwichtig aantallen wild in stand te houden. De laatste jaren is er nogal wat schade door roeken, konijnen en de grauwe gans.

Er zijn verschillende mogelijkheden om een evenwichtig jachtbeheer toe te passen. De wet en regelgeving laat dat toe. Daarom is het CDA Deurne er voor de verantwoording bij de samenleving te leggen. Met name bij de wildbeheereenheden, die zich nu in heel Deurne hebben verenigd. Wel moet er natuurlijk rekening gehouden worden met recreatie en biodiversiteit.

De wildbeheereenheden hebben als toezichthouder en beheerder een veel bredere taak dan alleen jagen. Zij zijn ook het oog van de politie, en kunnen preventief ook veel voor de gemeenschap betekenen. Daarom kiest het CDA Deurne voor optie 2. Jacht en beheer en schadebestrijding. Deze lijn past geheel in Deurne koerst op eigen kracht.