10 maart 2023

CDA Heusden wil alle opties onderzoeken voor de Kubus

Sportzaal de Kubus in Oudheusden dateert uit 1975 en is afgeschreven. Zoals bij veel gebouwen uit deze tijd is van duurzaamheid weinig sprake. Het college heeft een maatwerkadvies laten opstellen met diverse opties voor verduurzaming. Tijdens de informatievergadering van 9 maart werd het raadsvoorstel besproken om een voorbereidingskrediet vast te stellen voor het ontwerp en bestek van een maatregelenpakket (variant A) waarbij 78% CO2 reductie gerealiseerd moet worden. CDA Heusden heeft daar een aantal vragen over gesteld. Niet omdat wij tegen verduurzaming zijn, integendeel, maar omdat volgens ons de optie nieuwbouw ook onderzocht moet worden. Nieuwbouw is namelijk ook een vorm van verduurzaming waarbij zelfs 95% CO2 reductie gerealiseerd kan worden.

Het college is tot nu toe niet in staat of bereid gebleken om te antwoorden wat de verschillende kapitaallasten op lange termijn zijn van een nieuwbouwvariant en renovatievariant. Volgens schatting van het college zijn de bouwkosten van een nieuwbouwvariant  ongeveer 1,5 tot 2 miljoen euro hoger dan renovatie. Over de exploitatiekosten en investeringskosten van beide varianten op lange termijn kon het college ons desgevraagd geen inzicht verschaffen. Na renovatie zou de Kubus nog 30 jaar mee moeten gaan, terwijl nieuwbouw een levensduur heeft van 60 jaar. Op langere termijn zou renovatie dus duurder uit kunnen vallen. CDA Heusden is van mening dat het voorbereidingskrediet ook gebruikt moet worden om een nieuwbouwvariant (variant F) te onderzoeken. zodat de raad een weloverwogen definitief besluit kan nemen over renovatie of nieuwbouw en waarbij de wensen van de buurt en gebruikers meegenomen worden. De scholen hebben aangegeven een voorkeur te hebben voor nieuwbouw. Turnvereniging Inion wil graag zo snel mogelijk een landingskuil gerealiseerd zien.

Onze tweede vraag ging over bewegingsonderwijs. De Kubus is niet voorzien van ringen. In beide varianten zouden voorzieningen voor het bevestigen van ringen meegenomen moeten worden. Door het ontbreken daarvan kunnen de kinderen van de basisscholen Leilinde, Dromenvanger en JPS niet de volledige leerlijn bewegingsonderwijs volgen en is er sprake van een niet optimale accommodatie en kansenongelijkheid. Het college is echter niet bereid te onderzoeken welke voorzieningen met bijbehorende kosten nodig zijn om dit mee te nemen met de renovatie. Als het aan het college ligt zal de Kubus het ook de komende 30 jaar zonder ringen moeten doen. De gemeente heeft een zorgplicht voor huisvesting van (bewegings)onderwijs. CDA Heusden is van mening dat ook een wijk als Oudheusden een actuele, hoogwaardige en gevarieerde accommodatie verdient die de gehele leerlijn ondersteunt.

Op 28 maart staat dit punt op de agenda van de raadsvergadering

UPDATE: CDA Heusden heeft zich tijdens de raadsvergadering ingespannen om ringen mee te nemen in de renovatie van de Kubus. De scholen hadden met een brief hun dringende wens kenbaar gemaakt om de Kubus van ringen te voorzien om op die manier de gehele leerlijn van het bewegingsonderwijs aan te kunnen bieden. Een meerderheid hiervoor leek zich helaas niet af te tekenen in de raad, maar uiteindelijk hebben wij de wethouder horen zeggen "dat hij het toch wel van plan is". Nadat het onderzoek naar de kosten voor de renovatie is afgerond zal dit onderwerp zeker nog door de raad besproken worden.