07 december 2016

CDA Heusen stemt tegen het vervolg van het GOL

In de door het CDA geïnitieerde extra raadsvergadering op 6 december heeft CDA Heusden tegen het vervolg van het GOL gestemd. Het GOL betreft onder andere het regionale plan om de doorstroming op de A59 structureel te verbeteren. De aanpassingen in de wegenstructuur, welke hiervoor zijn bedacht, leveren niet de gewenste resultaten op. Na realisatie van deze GOL-plannen gaat er meer verkeer door de kernen, de verkeersdrukte neemt toe, verkeerssituaties worden onveiliger, van een verbetering van een gezonde leefomgeving is absoluut geen sprake. De angst onder de bewoners voor deze plannen is gegrond en wordt onderschreven door de projectleden van het GOL, waaronder de provincie. De provincie stelt echter dat de gemeente Heusden hierin haar eigen problemen heeft op te pakken en op te lossen. Daarvoor dient het GVVP (het Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan). Het huidige GVVP is verlopen en had al vervangen moeten zijn! Het CDA heeft in de raadsvergadering gepleit voor een overall/integrale aanpak. Inhoudend: de GOL-plannen pas verder vormgegeven en realiseren, wanneer deze plannen hand in hand met de uitwerking van een nieuwe GVVP plaatsvinden. Binnen deze procesgang worden de burgers uitgebreid betrokken. Welke zijn die nodige aanpassingen in de wegenstructuur binnen de gemeente Heusen? Lossen die de overlast op de lokale wegen wel voldoende op? En wat gaat dat dan kosten en kunnen we dat wel betalen als gemeente Heusden? Ons pleidooi is niet door de meerderheid van de raad overgenomen. Daarom heeft CDA Heusden tegen het vervolg van het GOL gestemd.

Ondanks onze tegenstem is het raadsvoorstel aangenomen. Dat betekent dat de rijdende GOL-trein doordendert zonder dat de gemeente op een zorgvuldige wijze de nodige aanpassingen in de lokale wegenstructuur in beeld gaat brengen.

De mening van het CDA is dat het draagvlak bij de inwoners van Heusden voor de GOL-plannen te broos is. Het herstellen en verbreden van dit maatschappelijk draagvlak is voor het CDA van groot belang, alvorens de GOL-plannen definitief worden gemaakt.