17 september 2023

Informatievergaderingen 12, 13 en 14 september

Op 12, 13 en 14 september vonden de informatievergaderingen plaats in de aanloop naar de raadsvergadering van 3 oktober. Tijdens informatievergaderingen worden zaken inhoudelijk behandeld. Vaak worden er van tevoren technische (feitelijke) vragen gesteld ter verduidelijking. Hierdoor kan de raad een onderbouwde mening vormen en kan het politieke debat plaatsvinden tijdens de raadsvergadering. De agenda’s en streams zijn via bovenstaande links te benaderen.

Belangrijke agendapunten waren de scenariostudie centrale huisvesting gemeente en het voorkeursadvies nieuwe zendmachtiging lokale media. De raad zal bij het voorkeursadvies een moeilijke keuze moeten maken uit twee goede kandidaten, HTR en Langstraat Media. Het scenario voor de huisvesting van de gemeente is voor ons een ander verhaal. Het college sorteert voor op de duurste optie: nieuwbouw op dezelfde locatie. Wij zien liever eerst een gedegen onderzoek naar de mogelijkheden om het huidige gemeentehuis te verduurzamen, renoveren en eventueel uit te breiden. Die keuze heeft de gemeente gemaakt bij Die Heygrave, de Vennen en de Kubus, dus waarom niet voor de huisvesting van de eigen organisatie. Deze is pas 35 jaar oud en uitbreiding is een optie.

Als uit gedegen onderzoek blijkt dat nieuwbouw toch de beste optie is, dan zijn wij van mening dat de huidige locatie, gelegen in het meest oostelijk deel van de gemeente, niet optimaal is voor de bereikbaarheid vanuit andere kernen van de gemeente. Een meer centrale plek in de gemeente ligt volgens CDA Heusden voor de hand. Wij steunen het voorstel om eerst inzichtelijk te maken welke andere ambities de gemeente Heusden heeft en daar een rangorde voor de uitvoering aan toe te kennen. Daarbij moet de politiek zich afvragen welke voorzieningen voor de inwoners belangrijk zijn. Een nieuw gemeentehuis mag niet ten koste gaan van sportfaciliteiten, scholen, buurthuizen en infrastructuur. Zeker met de te verwachten afname van inkomsten vanuit het gemeentefonds en mogelijke tegenvallers bij een groot project als de GOL telt elke euro.

Een ander belangrijk agendapunt was het haalbaarheidsonderzoek energiehub en vervolgstappen. Het haalbaarheidsonderzoek riep alleen bij de fractie CDA Heusden een aantal vragen op, vooral vanwege het ontbreken van onderzoekscriteria op gebied van laagvliegen en defensieradar. Ondanks de aanwezigheid van een vertegenwoordiging van het onderzoeksbureau zijn helaas niet al onze vragen beantwoord. Dat dit onderwerp leeft bleek wel uit de bevlogen insprekers die zich met name op de onderzoekslocatie bij Hedikhuizen richtten. Het college zal “draagvlak” ook meenemen als criterium. Ook is toegezegd om te onderzoeken wat de voor- en nadelen zijn van het samenvoegen van drie onderzoekslocaties in het zuiden van onze gemeente. Wij verbaasden ons in het haalbaarheidsonderzoek over de cultuurhistorische waardenkaart op basis van de interim omgevingsvisie van de provincie Noord-Brabant. Blijkbaar is de Baardwijkse Overlaat het enige gebied van cultuurhistorisch belang in de gemeente Heusden. Hierdoor zou er volgens het college geen belemmering zijn om het historisch schootsveld van de vesting vol te leggen met zonnepanelen, terwijl de bewoners vanwege het beschermd stadsgezicht geen zonnepanelen op hun woning mogen plaatsen. Wij wachten de verdere antwoorden af.

Voor het ontwerpbestemmingsplan De Grassen fase 2 hebben wij conform de regionale woondeal aandacht gevraagd voor het aandeel woningen in het betaalbare segment en voor starters en senioren. De wethouder zal zich hiervoor inspannen binnen de mogelijkheden die de overeenkomst met de projectontwikkelaar biedt. Ook wordt nagegaan of er ruimte is voor Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO)