24 december 2023

Volwaardig gymonderwijs in sportzaal De Kubus en Die Heygrave nog steeds niet mogelijk.

Door het ontbreken van ringen kunnen delen van de bewegingsleerlijnen in de  twee sportzalen niet aangeboden worden. CDA Heusden wil hier verandering in, zodat ook deze leerlingen in het basisonderwijs het complete programma kunnen oefenen. De scholen hebben deze dringende wens, zoals ze ook in een brief aan de raad hebben geschreven.  Kwalitatief goed en gevarieerd gymonderwijs is immers steeds belangrijker geworden.

Er maken 5 basisscholen gebruik van deze twee sportzalen: de Vijfhoeven en de Wilgen maken gebruik van Die Heygrave en de Dromenvanger, de JPS en de Leylinde van de Kubus. Voor een relatief klein bedrag (maximaal 40 tot 50 duizend euro per zaal) kunnen de sportzalen weer up-to-date zijn.

Echter CDA Heusden stond afgelopen 19 december in de raadszaal alleen met haar pleidooi. De wethouder en de andere partijen hebben het geld er niet voor over en vinden dat touwen wel voldoen. De scholen en de KVLO (Koninklijke Vereniging Lichamelijke Opvoeding) geven echter aan dat ringen wel degelijk nodig zijn voor volwaardig bewegingsonderwijs.

CDA Heusden zegt zich te blijven inzetten voor goed onderwijs. Maartje Schmiermann, raadslid van CDA Heusden: “De gemeenteraad heeft in diezelfde raadsvergadering ruim 900.000 euro uitgegeven voor een nieuw kunstgras voetbalveld met trainingsstrook. Onbegrijpelijk dat voor goed bewegingsonderwijs voor een relatief klein bedrag de hand op de knip gaat.”