17 september 2020

Het belang van een dorpsraad

Op 8 september werd de gemeenteraad van Laarbeek bijgepraat door de dorpsraad van Beek en Donk. De dorpsraad bracht verschillende belangrijke onderwerpen die in Beek en Donk spelen ter sprake. Het eerste onderwerp was het jongerenwerk. De inleiding werd gegeven door een jongerenwerker die sinds kort werkzaam is in Laarbeek. Hij gaf aan dat bewoners wel eens overlast ervaren van jeugd die samenkomt  op plekken binnen Beek en Donk. Opvallend was de positieve insteek welke de jongerenwerkers innemen om met deze jongeren en met de buurtbewoners in gesprek te komen om zo wederzijds begrip te krijgen. En dit lijkt te werken.

Een ander onderwerp was de verkeersproblematiek op de doorgaande wegen in Beek en Donk. Duidelijk was hoezeer ook de dorpsraad worstelt om hiervoor een goede oplossing te vinden. Zij realiseert zich dat het lastig is om deze wegen voor vrachtwagens en landbouwverkeer af te sluiten. Het probleem zit vooral in de snelheid van deze voertuigen, waardoor trillings-hinder en dus gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. De dorpsraad is daarom in overleg met de verschillende loonwerkbedrijven die met name in de komende periode veel gebruik maken van deze wegen. De eerste geluiden zijn hoopgevend. De komende tijd zullen de aanwonenden de positieve intentie van de loonwerkers kunnen ervaren.

Op de derde plaats vraagt de dorpsraad aandacht voor de woningbouw  met name die voor starters. Hoe bieden we deze doelgroep de mogelijkheid om in het eigen dorp te blijven wonen? Deze problematiek heeft het CDA reeds in 2016 als start van de woonvisie 2017-2021 aan de orde gesteld. Het is nu aan de gehele raad om een juiste invulling te geven aan de woningbouwbehoefte.

Het laatste onderwerp gaat over het buurtproject. Doel is om buurtbewoners met elkaar in contact te brengen. In veel buurten gaat dit al goed. Een voorbeeld is buurtvereniging De Eendracht waar veel activiteiten worden georganiseerd met als middelpunt de Schuurherd. Mari Vereijken hield hierover een enthousiast verhaal. Hopelijk halen andere buurten samen met de enthousiaste dorpsondersteuners hier hun inspiratie uit.

Al met al een zeer zinvolle bijeenkomst, waarbij een belangrijke conclusie kan worden getrokken: De dorpsraden binnen Laarbeek doen er toe en staan voor u en anderen klaar om Laarbeek nog leefbaarder te maken. Wij denken hier graag in mee. U bent daarom altijd welkom bij onze achterbanvergaderingen. Ideeën kunt u ook kwijt bij de fractieleden Marcel van der Heijden en Albèr van der Aa.

Namens het CDA Laarbeek,
Marcel van der Heijden