11 maart 2021

Koester uw stemrecht, kies met zorg op 17 maart

Op 17 maart zijn de Tweede Kamerverkiezingen. In deze coronatijd worden het bijzondere verkiezingen. We kunnen al twee dagen eerder onze stem uitbrengen en ouderen kunnen zoals u weet, hun stem per post laten horen. We hoeven ons door corona dus niet belemmerd te voelen. Wij, de burgers, bepalen door onze stem hoe de hazen straks lopen. Uw stem uitbrengen is een democratisch recht en ik zou zeggen: voel het ook als een democratische plicht.

Lijntjes naar Den Haag
Op het Stemformulier staan 32 partijen. Het is een hele klus om het formulier open te vouwen. Wat ons betreft een beetje te veel van het goede. Wie en wat te kiezen? Misschien weet u het, misschien behoort u nog bij de zwevende kiezers? Op internet vindt u veel informatie over partijprogramma’s. Om uw keuze te bepalen kunt u ook gebruik maken van de diverse stem- of kieswijzers. Maar bedenk vooral ook dat het nuttig kan zijn dat er vanuit Laarbeek lijntjes naar Den Haag lopen. Dat wij daar worden vertegenwoordigd door iemand die uit onze regio komt, die weet wat de behoeften zijn van de inwoners en bedrijven in plattelandsgemeenten uit De Peel. Wij beschikken over zo’n lijntje.

Inge van Dijk uit Bakel
Inge (45) groeide op in ons buurdorp Bakel. Ze kent Laarbeek goed en wij kennen haar goed. Inge heeft ruim twintig jaar politieke ervaring op lokaal en provinciaal niveau. Ze was raadslid en wethouder in Gemert-Bakel en voorzitter van het CDA Brabant. Die kennis neemt ze mee naar Den Haag. “Ik wil heel graag op het Haagse speelveld meedoen”, aldus Inge. Inge staat op plaats 4 van de CDA lijst voor de Tweede Kamer. Verder vinden we Tonny Meulensteen uit Beek en Donk en Romana dos Ramos-Verstraeten uit Lieshout op de lijst, weliswaar op een lagere plaats maar daarmee geven ze wel hun grote betrokkenheid aan bij het CDA gedachtegoed.

Ambities
Natuurlijk gaat het volgende week om de landelijke verkiezingen en dus primair om de landelijke ambities van de verschillende partijen. Maar veel van deze onderwerpen spelen ook lokaal. Hoog op de prioriteitenlijst van het CDA staat de oplossing van de woningnood, veel bouwen en gevarieerd bouwen: voor alle bevolkingsgroepen, voor jong en oud en in alle prijsklassen. Een betrouwbare en dienstbare overheid, waar Pieter Omtzigt voor ijvert, staat mede bovenaan het lijstje. Passende en toegankelijke zorg voor iedereen, mobiliteit en leefbaarheid horen eveneens in het rijtje. Op alle fronten willen en moeten we doorpakken. Hoe dan ook, koester uw stemrecht en ga vooral stemmen. Ik heb vertrouwen in Wopke, Pieter, en Inge. Veel succes!

Jacques Kals,
Voorzitter CDA Laarbeek