13 oktober 2022

"De winter staat voor de deur"

Gisteravond heeft ons raadslid Gerti van Valkenburg, tijdens het vervolg van de geschorste raadsvergadering van 6 oktober, haar bijdrage gedeeld met betrekking tot de motie Aanpak energiearmoede tot 130% De Klusbus. Hieronder is haar bijdrage te lezen:

"Met de dalende temperaturen nemen voor veel mensen de zorgen juist toe. Want hoe houden we de energierekening onder controle? De prijzen zijn enorm gestegen en voor veel mensen is de voorschotrekening inmiddels verdubbeld. Om mensen met een lager inkomen (tot maximaal 120% van het sociaal minimum) tegemoet te komen, is er vanuit de Rijksoverheid een eenmalige energietoeslag van maximaal 1300 euro per huishouden beschikbaar gesteld. In de gemeente Oss is afgesproken dat huishoudens met een inkomen tot 130% van het sociaal minimum in aanmerking komen voor deze energietoeslag. Op de website van de gemeente kun je er alle informatie over vinden.

Ook is op het niveau van de Rijksoverheid inmiddels een regeling getroffen met de energieleveranciers voor een prijsplafond. Kort gezegd komt dat erop neer dat er een maximumprijs geldt tot een bepaalde hoeveelheid gasgebruik. Al wat je meer gebruikt, moet je de (hoge) marktprijs voor betalen.

Het loont dus om zuinig om te gaan met energie. Dan helpt het als je woning goed geïsoleerd is, soms gaat het om relatief simpele dingen als tochtstrips en radiatorfolie. In de gemeente Oss gaat de Klusbus mensen helpen deze kleine energiebesparende maatregelen te nemen. Iedereen met een inkomen tot 130% van het sociaal minimum kan deze hulp krijgen, het maakt niet uit of je in een huur- of koopwoning woont. De huishoudens die hiervoor in aanmerking komen, krijgen vanzelf vanuit de gemeente en/of de Klusbus bericht. Twijfel je of je hiervoor in aanmerking komt? Neem dan contact op met de gemeente."