18 april 2024

Programma-evaluatie 2023

Gisteravond tijdens de behandeling van de Programma-evaluatie 2023 hebben wij de onderstaande input geleverd.

"Deze evaluatie toont aan dat gemeenten voor grote uitdagingen staan. Oss heeft ambitie, groeit als stad en steekt de handen uit de mouwen. Ondanks het rekenkamerrapport zien we veel nieuwe woningbouwplannen die nu ontwikkeld kunnen worden. Onze industrieterreinen zitten vol vanwege het succes in de farmaceutische, maak- en logistieke sectoren. Transities in zorg, landbouw en energie verlopen niet altijd soepel, maar zijn wel in gang gezet. Het Walkwartier of warenhuis heeft het hoogste punt bereikt. We investeren in gemeenschappen, zowel groot als klein. Maar Oss heeft nog meer ambitie en moeilijkere tijden dienen zich aan. Als CDA streven we naar verantwoord rentmeesterschap, waarbij we zorgvuldig investeren om de lasten voor de inwoners van Oss beheersbaar te houden. Het is onze ambitie om een degelijk financieel beleid te handhaven, maar zoals vorig jaar aangegeven, zien we stijgende kosten, tekorten en rente. Het bekende patroon herhaalt zich: eerst is er geen geld, dan volgt een gunstige nota van het Rijk. Maar zoals we in de vorige kadernota en begroting hebben aangegeven, vragen we het college om de rol en bijstuurmogelijkheden van de raad in grote projecten te verduidelijken. De gunstige notities van het Rijk worden kleiner en de tekorten groter. Helaas is hier nog geen duidelijkheid over verschaft. Dit punt komt terug in de kadernota. We verzoeken het college om deze overwegingen serieus te nemen bij het opstellen van de kadernota en begroting, zodat de raad in staat is om op het juiste moment te monitoren en bij te sturen.

Bezuinigingen worden kritisch bekeken, vooral vanwege de mogelijke impact op het maatschappelijk middenveld zoals sportverenigingen. We streven naar een evenwichtige lastendruk die aansluit bij de behoeften van onze gemeenschap. Het CDA benadrukt het belang van zuiver begroten. Kosten moeten vallen waar ze thuishoren om verwevenheid, onduidelijkheid, slechte controle en onterechte tekorten of overschotten te vermijden. Kwijtschelden van afvalstoffenheffing is voor CDA Oss gewoon armoedebeleid. We maken ons ook zorgen over de effecten van stijgende rente en financieringsbehoeften op gebieden zoals jeugdzorg, onderwijs en klimaat, en de gevolgen daarvan voor uitvoerbaarheid en betaalbaarheid.

Onze prioriteiten liggen bij het bouwen van betaalbare woningen en het versterken van gemeenschappen. Het CDA wil een omgeving creëren die mensen uitnodigt om bewust te leven, zonder overmatige regelgeving. Jongeren maken deel uit van deze gemeenschap en we moeten ervoor zorgen dat zij zich ook zo voelen en er thuis voelen. Dat vraagt om meer (informele) ontmoetingsplekken voor jongeren in de wijken en dorpen. We willen graag dat er, in samenspraak met jongeren, een concreet plan komt. Kansengelijkheid blijft een belangrijk aandachtspunt, nauw verbonden met onze kernwaarden zoals rentmeesterschap en solidariteit.

We streven naar evenwichtige groei van de gemeente zonder de persoonlijke benadering en betrokkenheid bij haar inwoners uit het oog te verliezen. Het CDA staat voor compromissen om de woningbouwopgave aan te pakken zonder de duurzaamheidsdoelstellingen uit het oog te verliezen. De balans moet kloppen. Op het gebied van afval missen we deze balans nog. Er is nog te veel onduidelijkheid in ons beleid over wat we precies van onze burgers verwachten. Daar moeten we beter in communiceren, monitoren en handhaven. Als CDA Oss willen we dat de problemen met afval tegen het einde van deze coalitieperiode zijn opgelost.

Het is onmogelijk om betaalbare huizen te bouwen als er vervolgens veel eisen worden gesteld aan duurzaamheid, parkeren, hoogbouw en bereikbaarheid. Een goede balans tussen handhaving en acceptatie is essentieel voor een leefbare omgeving.

Binnen het programma "Besturen in Verandering van Tijden" worden uitdagingen binnen het bestuur belicht. We erkennen de bezorgdheid over de haalbaarheid van gestelde doelen gezien de beschikbare middelen en capaciteit. We ondersteunen suggesties voor verbeteringen om effectief te kunnen besturen in een veranderende omgeving. Vooral de "ja, mits" houding en meer ruimte voor kleine vergunningen verdienen aandacht.

Het economieprogramma richt zich op verschillende aspecten, zoals ruimte voor bedrijven, landbouw, recreatie en toerisme, en duurzaamheid. Concrete acties zijn nodig om indicatoren te verbeteren en ontmoetingsplekken in de openbare ruimte te realiseren. We erkennen de uitdagingen op het gebied van stadsontwikkeling, wonen, erfgoed en mobiliteit, en streven naar een gebalanceerde en duurzame leefomgeving.

In het zorg- en welzijnsprogramma streven we naar behoud van regie bij inwoners en betaalbare zorg op lange termijn. We erkennen de zorgen over het toenemend gebruik van incidentele middelen voor structurele vraagstukken. Het is terecht dat er al maatregelen worden genomen om de zorg, zowel WMO als jeugdzorg, betaalbaar te houden. Wat het CDA graag ziet, is een adequaat meet- en volgsysteem om als raad te kunnen monitoren of de ingezette maatregelen daadwerkelijk effect sorteren. Zo'n systeem zou er wat CDA Oss betreft zo snel mogelijk moeten komen om regie te kunnen houden op resultaat en verwachtingen.

Kortom, Oss is een gemeente met ambitie en visie. Laten we werk maken van de uitvoering. Het CDA kiest nadrukkelijk voor het Oss van de toekomst. Het moet in de toekomst goed leven, wonen en werken zijn in Oss. Dat vraagt om keuzes maken en soms doet dat ook pijn, maar dat hoort bij besturen. En dat is wat er gevraagd wordt van het College en de gemeenteraad. Samen keuzes maken, hoe moeilijk soms ook, is de uitdaging voor iedereen om de komende jaren in tijden van schaarste te organiseren. Met aandacht voor het stadse en de regio, maar ook voor die ene vrijwilliger en het bakje koffie. Wat het CDA betreft wordt dat de sfeer die de kadernota uitstraalt."