14 september 2017

CDA-taart voor 110-jarige Floralia

En opnieuw een heerlijke taart van het CDA Wijdemeren. Dit keer voor de 110-jarige Floralia. Dat betekent dat de vereniging is gestart in het jaar 1907 en daarmee een van de oudste verenigingen van onze gemeente is.

De Floralia is een vereniging voor mensen die van planten houden, woonachtig in Wijdemeren en omstreken. Het is de bedoeling dat je in de maand mei, na de ijsheiligen, 3 plantjes ophaalt op een afgesproken plek. Begin september leveren alle leden deze drie planten weer in en deze worden tentoongesteld. Een officiële jury bekijkt deze planten en degene met de meeste punten voor deze drie planten heeft gewonnen.

In de periode dat de leden de planten thuis hebben, is het de bedoeling dat je ze zo groot mogelijk laat worden en dat ze op het moment van inleveren rijk bloeien en dus op hun mooist zijn

Denk niet dat alle leden topkwekers zijn, niets is minder waar. Iedereen kan gewoon meedoen, maar een beetje extra aandacht voor deze planten is wel gewenst.

Er zijn 4 groepen deelnemers;

--jeugd; tot 6 jaar.

--kinderen; leden van 6 tot 16 jaar.

--groep volwassenen; leden vanaf 16 jaar.

--groep prijswinnaars; deze leden hebben een 1e,2e of 3e prijs behaald en blijven tot drie jaar na het behalen van deze prijs in deze groep. Als er in die drie jaar geen prijs meer is behaald, gaat men automatisch terug naar de groep volwassene.

De Floralia wedstrijd wordt elk jaar gehouden en dit zijn de  (strenge) spelregels

• Elke deelnemer betaalt de jaarlijkse contributie. Kinderen tot 16 jaar mogen gratis meedoen. De plantjes moeten bij afhalen van het setje van 3 stuks worden betaald.
  • Potten mogen maximaal een doorsnede van 30 cm hebben.
  • Het liefst drie dezelfde potten gebruiken, dit staat mooier, ook voor de jury
  • Het opbinden van de planten zo beperkt mogelijk houden. Anders proberen zo onzichtbaar mogelijk op te binden. Bedenk wel dat opgebonden planten, altijd 1 punt aftrek van de jury krijgen
  • Planten mogen niet in de volle grond of kas gezet worden.
  • Vlak voor het inbrengen van de planten in september, mogen deze zelfs, als het weer te bar is, tijdelijk in een schuur of onder een afdak geplaatst worden. Dit om kapot slaan van de planten te voorkomen, zo vlak voor de tentoonstelling
  • Er komt zelfs 2x een controleur langs per seizoen. Deze ziet toe of u zich aan de spelregels houdt en kan desgewenst advies geven.